Lotta22
Runt valborg plockade jag hem ett knippe pilpinnar från en nybeskuren pil. Jag satte dem i en cirkel direkt i en stor kruka och band ihop dem i toppen. Nu, tio veckor senare, har de blivit ett fint litet träd! Det var tänkt som ett experiment men nu ångrar jag att jag inte gjorde ett till och att jag inte fixat snyggare krukor men det får bli till nästa år! Hur enkelt som helst coolgleam.gif

Pilträd

rosa312
Åh vad läckert det blev!
ingrids
Ballt!
embees
Åh så snyggt! En idé att ta efter.
Cilla
Roligt!! Snygg utformning också.

Om du formbeskär nästa vår (som en boll t e x) behöver krukan kanske inte vara så himla mycket större. Men för varje år kommer den att vilja ha lite hjälp med rotutrymme och lite ny, näringsrik jord.

Den här varianten borde du ta patent på, sälja på mässor och bli störtrik! ;-)
Lisaloppan
Jättefint. Jag har letat efter liknande små träd. Var får man tag i pinnar från nybeskuren pil?
Hur stora är de krukor du har nu? Hur gör man på vintern?
Jag blir jättesugen att göra likadana till nästa vår
Ezereht
Vad har du för jord? jag har försökt rota pil flera gånger nu men jag måste erkänna att jag misslyckas crying.gif Men jag har tagit sticklingarna på sommaren och haft dem inomhus så det kanske är det.
sway307
Vi tog sticklingar 2 stycken ifrån grannens enorma pil. Jag satte dem utomhus i dammen som ligger nära vår hus med kontiuneilgt vattenflöde. Ingen av sticklingarna har fått rötter och den största verkar ha dött,. Hur får man dem att överleva!?
Grå
CITAT (sway307 @ 15-07-2008, 23:12) *
Vi tog sticklingar 2 stycken ifrån grannens enorma pil. Jag satte dem utomhus i dammen som ligger nära vår hus med kontiuneilgt vattenflöde. Ingen av sticklingarna har fått rötter och den största verkar ha dött,. Hur får man dem att överleva!?

Knipsa av lövverket och ställ dem i en hink med vatten och ha tlamod några veckor. Det kan du göra med den som du tror har dött också. Snart nog har de fått vita nabbar som är början till rötter och sedan kan du låta dem stå i vatten tills du tycker att rötterna är långa nog.
Den som lyckats ta död på en pil är inte född än...
sway307
CITAT (Grå @ 15-07-2008, 23:26) *
Knipsa av lövverket och ställ dem i en hink med vatten och ha tlamod några veckor. Det kan du göra med den som du tror har dött också. Snart nog har de fått vita nabbar som är början till rötter och sedan kan du låta dem stå i vatten tills du tycker att rötterna är långa nog.
Den som lyckats ta död på en pil är inte född än...

Så jag skall avlöva den helt? När du säger vita nabbar, hur der dessa ut? lite som knölarna på potatis när de börjar bli lite mossiga? :-P
Grå
CITAT (sway307 @ 15-07-2008, 23:39) *
Så jag skall avlöva den helt? När du säger vita nabbar, hur der dessa ut? lite som knölarna på potatis när de börjar bli lite mossiga? :-P

Först ser de ut som vita prickar, sedan ser de ut som mossiga potatisar och sedan ser de ut som rötter.
Tålamod är en dygd, jag har just satt fröer till ett träd som har upp till 300 dagar grotid wink.gif

Spara lite grönt på toppen om du vill, men ju mindre löv som behöver hållas vid liv desto mer kraft till rotbildning. Kan ju vara bra att ha något löv kvar så att du kan bedöma hur det mår undertiden.
amber
Läckert! Bra att ha pil i kruka. Vilken bra idé. En liten minipilkoja...nästan.
Aqvakul
CITAT (Lotta22 @ 13-06-2008, 18:39) *
Runt valborg plockade jag hem ett knippe pilpinnar från en nybeskuren pil. Jag satte dem i en cirkel direkt i en stor kruka och band ihop dem i toppen. Nu, tio veckor senare, har de blivit ett fint litet träd! Det var tänkt som ett experiment men nu ångrar jag att jag inte gjorde ett till och att jag inte fixat snyggare krukor men det får bli till nästa år! Hur enkelt som helst coolgleam.gif

Pilträd

Urläckert!
bravo.gif yahoo.gif tummenupp.gif
blomkronan
tummenupp.gif kul ide, måste experimentera jag med thanks.gif Aqvakul för att du visa oss.
Vi får återkomma med bilder nästa år på alla konstverk...

Edit: Upptäckte nu att jag tacka Aqvakul giggle.gif Det var ju Lotta22 som gjort trädet...
blomkronan
Var ute och googlade hitta en sida som säljer pil

http://www.salixprodukter.nu/prislist.html

för oss som inte har någon annan tillgång till pil.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon