|
SWE_Monstro
13-06-2008, 18:07
Har en busktomat som växter fint och bildar fina frukter... idag hade en av dem blivit riktigt röd och fin, och vi plocker den och då upptäcker vi att den har ruttnat/möglat inuti... och till vår fasa upptäcker vi att flera även helt gröna omogna tomater har börjat att bli svarta i toppen på tomaten... vad kan detta vara för något märkligt!?
tomaten står i vårt uterum, där temperaturen är mellan 17 och 30 (40 vid ett fåtal tillfällen)
staples
13-06-2008, 19:15
Kan det vara pistillröta? http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61603 (Om du gör en sökning här på forumet på ordet 'pistillröta' så får du många fler exempel) Tråkigt!
Gråmögel (Botrytis cinerea) Vanligast hos de välfyllda rosornas knoppar, som inte öppnar sig utan ruttnar inifrån. Svampen går till angrepp vid råkulen väderlek - klipp av knopparna och hoppas på sol! Under alltför tätt vintertäcke och efter vårens beskärning kan parasiten sprida sig från sår och snittytor. Spruta direkt efter beskärning och sent på hösten
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2008, 20:12
Om det är toppen på frukten är det till 100% säkerhet pistillröta. Plocka bort skadade frukter + försök få jämnare temperatur = skugga och vädra då det är soligt så det inte blir för stora skillnader mellan natt och dag. Ofta beror pistillröta på kalciumbrist i växten + det är sortberoende. Det kan finnas gott om kalcium i jorden men vid stora temperaturväxlingar tar växten upp näring ganska ojämnt.
Pistillröta är ingen sjukdom utan ett resultat av dåligt odlingsklimat det är inget som är farligt och man behöver ej slänga växten.
Körsbärstomater tycker jag inte brukar få problem med detta så har man problem kan man testa såna nästa år istället. Jag brukar testa sorter hela tiden, sorter som drabbas av pistillröta återkommer sällan i min odling.
CITAT (Bassam @ 13-06-2008, 19:34)  Gråmögel (Botrytis cinerea) Vanligast hos de välfyllda rosornas knoppar, som inte öppnar sig utan ruttnar inifrån. Svampen går till angrepp vid råkulen väderlek - klipp av knopparna och hoppas på sol! Under alltför tätt vintertäcke och efter vårens beskärning kan parasiten sprida sig från sår och snittytor. Spruta direkt efter beskärning och sent på hösten Rosor??? Spruta på tomat med vadå???
SWE_Monstro
14-06-2008, 08:10
det verkar onekligen som om det är pistillröta som drabbat tomaten, det är en busktomat för växthus/friland, så vi har idag flyttat ut den, hur mycket avhärdning tror ni behövs (bor i södra skåne, zon 1) är ju rätt varmt på nätterna nu?
Jag tror inte du behöver avhärda speciellt i zon 1. Jag har tidigare flyttat ut växter från växthuset utan avhärdning, visserligen var det högsommarvärme då, men det funkade jättebra. Jag hade nog satt ut på dagen och in på natten ett par dagar bara!
Rosmarin
17-06-2008, 10:36
åh fy!!! Det verkar vara den åkomma som på franska heter Milidiou , på svenska har jag ingen aning om vad den heter faktiskt.
Stackars du om dina tomater har drabbats av denna svampsjukdom! Det är en sjukdom som kommer sig av fukt som t.ex vattenstänk på bladen vid vattning, eller för mycket regn som var fallet där jag bor förra sommaren. Svampbakterierna frodas vid en temperatur på ungefär 20°, dvs rumstemperatur. Förra året hade jag 80 tomatplantor och alla drabbades, liksom alla grannarnas.
Man kan förebygga detta problem genom att behandla plantorna med så kallad Bordeauxvätska som innehåller kopparsulfat och släckt kalk. Man kan behandla plantorna flera gånger under växtperioden. Är de redan sjuka så kan du eventuellt rädda de frukter som inte ännu angripits genom att avlägsna allt som ser sjukt ut (blad och frukter) och duscha resten med denna vätska. Elda upp alla delar som du tar bort för denna sjukdom sprider sig till allt annat (potatis, gurkor, meloner mm mm) och lägg absolut inga sjukdomsdrabbade delar i komposten!
I år har jag provat på inrådan av gamla erfarna odlare att innan utplantering av mina tomater genomborra deras huvudstjälk med en tunn koppartråd eftersom detta sägs förhindra denna fruktansvärda svamp att stiga med saven i stjälkarna. Dessutom rekommenderas att bredvid varje tomatplanta borra ner en uppochnervänd petflaska vars botten man har skurit av, och sedan fylla på vatten i flaskan. På så sätt vattnar man utan att riskera vattenstänk på bladen. Detta och många andra tips har jag hittat. För jag vill INTE att det ska bli som förra året en gång till...
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2008, 10:43
Pistillröta är INGEN sjukdom utan klimatbetonat, sprutning har ingen effekt.
Milidiou = mildew (eng) = mjöldagg på svenska och ger inte såna symptom som beskrivs.
Potatisbladmögel kan ge fläckar på frukterna men då dyker fläckarna upp lite varstans inte i enbart i toppen på frukterna, det som beskrivs är pistillröta, blossomendrot på engelska.
Rosmarin
17-06-2008, 11:15
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-06-2008, 11:43)  Pistillröta är INGEN sjukdom utan klimatbetonat, sprutning har ingen effekt.
Milidiou = mildew (eng) = mjöldagg på svenska och ger inte såna symptom som beskrivs.
Potatisbladmögel kan ge fläckar på frukterna men då dyker fläckarna upp lite varstans inte i enbart i toppen på frukterna, det som beskrivs är pistillröta, blossomendrot på engelska. Det som heter Milidiou i Frankrike är INTE samma sak som mjöldagg. I alla fall har jag aldrig varit med om att mjöldagg har gett så dramatiska konsekvenser som denna totola föruttnelseförödelse som vi upplevde förra året. Detta är en länk där detta problem beskrivs i ord (på franska) men även i bilder: phttp://tomodori.com/3culture/cultplantacadres2.htmOch jag garanterar att sprutning med Bordeauxvätska hjälper. Men jag tror som sagt inte att de här två problemen är samma sak.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2008, 12:02
Det står att det är samma som late blight = potatisbladmögel som har lite annat utseende än det som beskrivs i första inlägget.
En annan åtgärd än sprutning mot potatisbladmögel är att inte odla tomat i samma jord år efter år + hålla tomatodlingen långt ifrån potatisplantor.
Rosmarin
18-06-2008, 11:50
Recept på Bordeauxvätska:
Lös upp 200g kopparsulfat i 2 liter vatten i en hink. Blanda i en annan hink 300 g nyligen släckt kalk i 4 liter vatten. Då allt är upplöst häll kalklösningen i kopparsulfatlösningen. Tillsätt vatten tills den sammanlagda blandningen mäter 10 liter Låt vila ett dygn.
Men observera att jag inte vet hur detta är klassat i Sverige. Miljö och hälsoaspekter. I Frankrike är det klassat som ekologiskt, men franska och svenska regler är inte alltid överens, det är helt klart... Och jag har aldrig använt detta i min trädgård i Sverige eftersom jag inte vet. KAN NåGON UPPLYSA MIG På DENNA PUNKT???
Det jag kan säga är att jag inte känner en enda vinbonde i Frankrike (och jag känner MåNGA!!!) som inte behandlar sina vinstockar med detta från tidig vår till skörd. Även grönsaksodlare jag känner i Frankrike proffs och amatörer gör likadant. Allt från tomater till persikor och gurkor och kål... Men det är inte bara mjöldagg man behandlar mot. Även mot pistillröta använder man detta medel. Jag ville inte duscha mina grönsaker med detta i början men alla mina tomater ruttnade bort och grannarna skakade på huvudet och tyckte att jag var väldigt korkad som "tror att det går att odla tomater utan "Bordeauxvätska" "... Ja, man börjar ju undra...
Rosmarin
18-06-2008, 12:00
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-06-2008, 13:02)  Det står att det är samma som late blight = potatisbladmögel som har lite annat utseende än det som beskrivs i första inlägget.
En annan åtgärd än sprutning mot potatisbladmögel är att inte odla tomat i samma jord år efter år + hålla tomatodlingen långt ifrån potatisplantor. Åsa! Jag håller med dig om att det bästa man kan göra är att växla grödor år från år, absolut! Men för att det inte ska bli några missförstånd så vill jag förtydliga att tomatproblemet jag talar om -sjukdom eller inte- inte är mjöldagg, utan helt riktigt pistillröta.(och nu har jag kollat upp "pistillröta" på Google) Bilderna jag hittade på nätet stämmer bra med förra årets "föruttnelseförödelse". Konstigt nog kallar de franska odlarna detta för milidiou, och detta borde ju i rimlighetens namn vara det samma som mildew, men som sagt...
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2008, 12:03
Det är inte tillåtet att sälja medlet och yrkesodlare får inte använda medel som inte är klassade som OK att sälja här i landet. Det är nog egentligen inte tillåtet heller för privatpersoner men som jag förstått är det liten risk för att bli straffad som privatperson. Möjligtvis kan man nog bli straffad om man skulle använda något riktigt giftigt som förstör en vattentäkt eller förgiftar grannens bin och dyl.
Rosmarin
18-06-2008, 12:10
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-06-2008, 13:03)  Det är inte tillåtet att sälja medlet och yrkesodlare får inte använda medel som inte är klassade som OK att sälja här i landet. Det är nog egentligen inte tillåtet heller för privatpersoner men som jag förstått är det liten risk för att bli straffad som privatperson. Möjligtvis kan man nog bli straffad om man skulle använda något riktigt giftigt som förstör en vattentäkt eller förgiftar grannens bin och dyl. Tack så mycket för ditt svar! Men beror det på att det skadar miljön pga kopparsulfaten, eller vad kan det annars bero på tror du?
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2008, 12:30
Troligtvis är det den giftiga och miljöfarliga kopparsulfaten som är orsaken. (kopparsulfat är även giftig för människorna som sprutar fast man måste nog spruta en hel del för att det ska vara farligt, så akut giftigt verkar det inte vara)
(det är mycket som inte är logiskt vad man använt för kriterier vid godkännande ex. nikotin är förbjudet att använda som bekämpningsmedel det är för farligt för användarna, men människor får suga i sig nikotin via tobak och det anses som OK)
Rosmarin
18-06-2008, 12:42
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-06-2008, 13:30)  Troligtvis är det den giftiga och miljöfarliga kopparsulfaten som är orsaken. (kopparsulfat är även giftig för människorna som sprutar fast man måste nog spruta en hel del för att det ska vara farligt, så akut giftigt verkar det inte vara)
(det är mycket som inte är logiskt vad man använt för kriterier vid godkännande ex. nikotin är förbjudet att använda som bekämpningsmedel det är för farligt för användarna, men människor får suga i sig nikotin via tobak och det anses som OK) Just precis vad jag också trodde. Tack så mycket!!! Visst är det konstigt (och hemskt!!!) att ett så stort EUland (vilket i sig ju verkligen inte ger någon kvalitetsgaranti ) som Frankrike anser detta som ekologiskt!!? Det känns som att jag gör rätt i att stå på mig i min ståndpunkt att inte använda det. Att bli utskrattad av grannarna kan man väl stå ut med. Lite taskigt bara att de får så fina (och säkert giftiga ) grönsaker, då våra äts upp av rötan... för det hjälper ju dessvärre att spruta!!! Men jag vill odla giftfritt och det känns fint att jag har fått bekräftelse i mina misstankar!
CITAT (Rosmarin @ 18-06-2008, 12:42)  Just precis vad jag också trodde. Tack så mycket!!!
Visst är det konstigt (och hemskt!!!) att ett så stort EUland (vilket i sig ju verkligen inte ger någon kvalitetsgaranti ) som Frankrike anser detta som ekologiskt!!? Det känns som att jag gör rätt i att stå på mig i min ståndpunkt att inte använda det. Att bli utskrattad av grannarna kan man väl stå ut med.
Lite taskigt bara att de får så fina (och säkert giftiga ) grönsaker, då våra äts upp av rötan... för det hjälper ju dessvärre att spruta!!! Men jag vill odla giftfritt och det känns fint att jag har fått bekräftelse i mina misstankar! En del menar att de ämnen som inte skapats av människan (främst olika organiska kemikalier) är ekologiska. Med den definitionen skulle det vara OK att använda t ex svavel och oorganiska salter (som t ex CuSO4).
Rosmarin
19-06-2008, 07:41
CITAT (KURT @ 18-06-2008, 13:56)  En del menar att de ämnen som inte skapats av människan (främst olika organiska kemikalier) är ekologiska. Med den definitionen skulle det vara OK att använda t ex svavel och oorganiska salter (som t ex CuSO4). Ja det finns gott om folk som menar allt möjligt... Den ordlista jag har tillgång till för ögonblicket (Nordstedts 1997) ger följande definition av ordet "ekologisk" : "som befinner sig i eller medför ett harmoniskt samspel mellan organismerna och deras miljö" . Jag tycker ofta att man häpnar inför valet av s.k. ekologiska produkter i andra länder än Sverige. I de nordiska länderna känns det som att man har någorlunda koll på läget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|