|
Eftersom jag är lite sent ute så provade jag att förkultivera fingerborgsfrön och är i stadiet omskola nygrodda plantor.
ALDRIG MER!!!
Jösses vilket pillgöra! Det är helt otroligt att en så yttepytteliten grodd kan bli en så stor och biffig växt...
Nu undrar jag om det finns någon chans att jag slipper skola om dem när de är så små, utan att jag kan vänta om än att de ligger riktigt tätt i sålådan. Har jag tur så konkurrerar de starkaste ut de svagaste av sig själva? Eller dör de allihop av nödtorft?
Sussie F-Flower
13-06-2008, 19:01
Hej Grå! Jag tyckte precis som dig! Jag sådde också i 7x7cm krukor. Förbaskat piller när de kom upp och skulle skolas ut. (Hade massor med olika sorter där fröna nästan inte syntes...) Jag blev så frustrerad och arg för att jag bara hade sönder,  att jag till slut, istället för att sätta i nya krukor, gjorde gropar i rabatten (bakom stubben, i min lilla "barnkammare") och försökte "tömma", så att de skulle komma åt rätt håll. Det har blivit några små, små... men inte har det blivit som jag förväntade mig och såg fram emot... I skrivande stund gick jag ut och tittade... de kommer i alla fall... fast de är bara 5-6 cm hög.... Får väl njuta av dessa nästa sommar då i stället, för i år kommer det nog inte att hinna bli några blommor... Om dina är större så kanske du har bättre tur! Kan du inte sätta ut hälften i rabatten nu, och glesa ut lite? Jag tror inte att dom dör så länge de får vatten. Lycka till med dina i alla fall!
Så färre frön i sålådorna och glesare. Har ni såjord ovanpå och vanlig jord under så slipper ni skola om i tidigt stadium.
Ett tips när ni skolar om annars är att använda en träpinne....sån man har till grillspett. Ni öser upp jord i nya krukor, vattnar igenom dem & petar små hål i mitten av jorden, sen petar ni upp de små liven med träpinnen och stoppar ner dem i de nya krukorna och täpper till lite runt om så sötterna får kontakt med jorden. Enkelt o bra!
Ingrid Zon3
13-06-2008, 19:15
Jag tror att det är bättre att sköta urvalet själv (med nagelsax, typ) om man fått för många. Sen tycker jag att det funkar bäst att få upp småplantorna ur sålådor med sked, tesked eller matsked beroende på storlek. De lär ju behöva riktig jord och inte bara såjord för att sätta fart. Själv direktsådde jag fingerborgsblomma för 2 år sen, i år kommer de första att blomma (på tredje året alltså). Ett gäng tänker tydligen ligga som platta bladrosetter åtminstone ett år till  Kul med tvååringar?? sådär...
CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-06-2008, 20:15)  Kul med tvååringar?? sådär... Tänk att även floran har stadier av trotsålder  Nej, mina är inte stora, men rysligt tätt sådda. Stod och pillade med tandpetare och försökte flytta över dem till krukor innan jag gav upp. Jag är lite inne på Sussies tappra experiment med att plantera ut hela sålådan istället...
Vill ni ha fina stora plantor så är det bara att skola om dem en och en. Lyft dem i hjärtbladen så håller de rätt bra. Pincett fungerar utmärkt i detta sammanhang. Mvh Fenja
Hej sådde fingerborgsblomma för några år sedan.
Nu har jag dem lite överallt.
Inget pill här inte, stora hackan har varit framme för att rensa bort dem där andra blommor och grönsaker skall växa! Jag är inte säker, men jag har nog sått ut frön från egna plantor där vi också sådde vitklöver, dvs på friland så nu har även gräsklipparen tagit en hel del fingerborgsplantor.
I år har vi haft exklusivt "ogräs"! Det som jag har rensat bort mest av i "lanne" är Leanderklocka /Ballongblomma/ , det är mängder, och i flera omgångar som hackan varit framme för att få bort dem. De gror fortrfarande ........ Nästa på ordningen är Rävsvans också en hel del. sedan kommer nog målla, våtarv och pilört (kan inte kallas exklusiva, snarare tråkiga) Sedan fingerborgsblomma och abstilbe. (Stavas det så?)
Och om man går utanför potatis- och grönsakslandet, med blomsteravd. finns det också andra ogräs, typ kvickrot, gåsört mm.
Natti
CITAT (Fenja @ 14-06-2008, 00:54)  Vill ni ha fina stora plantor så är det bara att skola om dem en och en. Lyft dem i hjärtbladen så håller de rätt bra. Pincett fungerar utmärkt i detta sammanhang. Mvh Fenja Lyfta dem i hjärtbladen... o, jösses .. först måste jag ju se till att få tag i hjärtbladen... Jo pincett, jag hade planer på att hämta en men surade ihop innan dess. Jag ska göra ett nytt försök idag. Har insett att jag ändå inte kommer att ha varken plats eller behov av 600 plantor
När mina frösår sig i rabatterna brukar jag INTE orka gå runt och gallra. De är ju flera tusen i tjocka mattor!!! De måste vara självgallrande för varje år är det några som blir riktigt kraftiga och blommar duktigt år 2! På torra ställen blir de däremot inte lika kraftiga utan gallring så där får de bli lite mindre....om jag inte river bort hela skiten vill säga...ibland är jag sååå trött på dem.... I år har jag frösått några perenna sorter som inte blir så stora/höga. Har i min nya trädgård endast hittat någon enstaka "vanlig" Digitalis...så kan det få förbli ett tag till.... Summa summarum....sätt ut dem direkt i rabatten "tussvis" och hoppas på att de starkaste tar över....  I min förra trädgård hade jag en självsådd som blev över 2,5 meter hög !! Den stod i fet lerjord mellan två stenblock....mörkcerise var den....riktigt fin! Lycka till!
Varför inte göra efter konstens alla regler med 3-7 plantor(vad du nu vill eller orkar), för snabbt stora fina exemplar. Sedan ta tussvis som Heda föreslår med några andra?
CITAT (Rihane @ 16-06-2008, 10:42)  Varför inte göra efter konstens alla regler med 3-7 plantor(vad du nu vill eller orkar), för snabbt stora fina exemplar. Sedan ta tussvis som Heda föreslår med några andra? Jag gjorde efter konstens alla regler på en gång. Tack för alla tips! Det blir vad det blir... 1. Jag fortsatte plocka ut plantor att skola om. Gjorde hål i den nya jorden med tandpetare och pillade i de yttepyttesmå plantorna vars hjärtblad faktiskt höll (!), otroligt nog. Jag lyfte över ca 20 plantor till varsin kruka. 2. Jag lät de andra stå kvar i sålådan för att växa bäst de vill. (Och växer gör de!) Jag kommer att sätta ut dessa i tussar i rabatten sedan när de vuxit ur lådan. 3. Jag åkte upp till västergötland för att fira midsommar. I trädgården möts jag av en balja med fyra STORA fingerborgsplantor som vi fått av blivande svärmor. Tack... de planterades i den tomma, blivande fingerborgsrabatten. 4. När jag nu blivit medveten och inriktad på fingerborgsplantor så ser jag helt plötsligt sådana plantor lite här och var på gården i västergötland och flyttar dem efterhand som jag ser dem till den blivande fingerborgsrabatten. 5. Nu sitter jag och undrar vad i hela friden jag ska göra med alla mina plantor som jag har i sålådorna hemma. Henrik slog ut med armen mot en hage och och bara skrattade åt mig. En jäkla massa fingerborgar blir det...  [attachment=20001:Fingerbo...r_080620.JPG]
sqrulan
21-06-2008, 09:53
Jag är ju något latare så jag sår mina tvååringar ute i en pallkrage,där kan jag då nästa år hämta småplantor och sätta där jag vill ha dom.
... och så här blev det efter en hel helgs grävande och flyttande av spridda plantor... suck...
[attachment=20365:Fingerbo...d_080628.JPG]
Sussie F-Flower
28-06-2008, 22:04
Men ser du, vad fint det blev!!!! För att inte tala om hur vackert det kommer att bli nästa sommar... Äntligen fick du din lilla fingerborgsrabatt... -Ja, lilla och lilla... Sååå liten ser den inte ut att vara... Grattis till ett bra nedlagt och utfört arbete!
*Stintan*
28-06-2008, 22:15
Va duktig du är det blev ju riktigt tjusigt
Trevligt! Jag har en vit som är vinrödprickig inuti om du vill ha fröer senare i höst? Mvh Fenja
Vem kan tacka nej till fröer??Vi kanske kan byta med något. Problemet i detta fallet är ju att jag önskar att jag haft lite mer is i magen och väntat och tittat vad som kommer upp här på Henriks gård, istället för att rusa iväg och köpa fröer och sedan stå och göra sig olycklig när de ska omskolas, när det ändå fanns plantor över hela gården i alla möjliga färger. Nu när jag kom upp i helgen såg jag att det kommit upp ännu fler plantor intill ladugårdsväggen. Nu har jag så mycket plantor så jag vet inte vart jag ska göra av dem. Får väl tussa ner småplantorna också, så får vi se vad som överlever... En hel åker med fingerborgsblommor vet jag inte om jag är så sugen på  CITAT (Sussie F-Flower @ 28-06-2008, 23:04)  Grattis till ett bra nedlagt och utfört arbete! Tack Sussie och Stintan!
Irene_L
29-06-2008, 11:57
Vilken fin rabatt du har gjort!  Nästa år kommer det att blomma så fint där. Jag sådde fingerborgsblommor förra året och nu blommar det så här fint: http://blomster.tradgardsblogg.se/19151/
CITAT (Irene_L @ 29-06-2008, 12:57)  Vilken fin rabatt du har gjort!  Nästa år kommer det att blomma så fint där. Jag sådde fingerborgsblommor förra året och nu blommar det så här fint: http://blomster.tradgardsblogg.se/19151/Ja, vackert är det allt i dina rabatter. Jag är barnsligt förtjust i de vita med mörkröda prickar. Men när det kommer till giftighet - är samtliga digitalis giftiga eller är det bara den rosa?
CITAT (Grå @ 29-06-2008, 14:15)  .../ Men när det kommer till giftighet - är samtliga digitalis giftiga eller är det bara den rosa? Hela växten är giftig, från rot till blomma, oberoende av färg.
Å jag har sått Digitalis lanata 'Coffee cream', Digitalis parviflora 'chocolat' och Digitalis ferruginea....hade två plantor av lanata sedan förra året...en av dom börjar snart att blomma....jag hoppas att den är så fin som jag tror!!! Nästa år kommer jag att ha Fingerborgare lite överallt!!! Yippieeeee!!! och karvädd och jätteprästkrage och echinacea och höstvädd.....och....varför blir det alltid såååå mycket av allt!!! Trädgård är det BÄSTA som finns!!!! ÅÅÅh vad vore livet utan trädgård?!?! "Att bara leva är inte nog, en liten blomma måste man också ha" Kinesiskt ordspråk//Heda
CITAT (Heda @ 01-07-2008, 07:46)  Trädgård är det BÄSTA som finns!!!! ÅÅÅh vad vore livet utan trädgård?!?!
"Att bara leva är inte nog, en liten blomma måste man också ha" Kinesiskt ordspråk
//Heda Jag håller med dig! Just i år har jag nog "time of my life" när det gäller odling och trädgård - dels för att jag äntligen börjat bli bra på att få det att växa och inte minst överleva, delvis på grund av lärdom från tidigare misstag men också mycket tack vare alla tips och tricks från folk här på Odla - och dels för att jag fått en helt ny trädgård att gräva och fövandla precis hur jag vill! Den jag har hemma hyr jag ju bara och jag tror inte de blir så glada om jag gräver upp deras gamla föräldrahem. henriks trädgård är en jättestor gammal trädgård, men med mycket gröna ytor som jag går fram som den värsta bulldozer över, och det bästa av allt - det blir skitbra!! Svärmor (blivande) som bör tvärs över gärdet har en hel djungel bakom sitt hus och en av de vackraste och mest inspirerande trädgårdar jag sett på länge - det är växter överallt och bara smala gångar att gå emellan, och när hon gräver upp och rensar så fyller hon skottkärran och knatar över till mig så att jag får gräva ner massor av härligheter i mina nygrävda gropar  Det ska bli roligt att få gå lös med kameran nästa år när det som trivs har överlevt och börjat finna sig. Den alltjämnt växande örtagården har börjt bli riktigt buskig nu, när det jag sådde och planterade tidigare i våras har börjat växa på ordentligt. Just nu håller jag på och gräver en rabatt som jag ska ha kamomill, johannesört, daggkåpa och rölleka i. En liten hyllningsplantering till Moder Svea
Sussie F-Flower
01-07-2008, 10:59
Åhhh, Vad underbart för Dig, Grå!!! Vad kul att få skapa så mycket på så kort tid! ...och det känns faktiskt som om... pillandet... och grävandet... och flyttande bland alla växter är den absolut bästa medicin för själen!!! Ett sätt att "ladda batterierna" också... förståss... Önskar Dig all lycka med din "nya" trädgård och ser fram mot bilder allt eftersom det växer och frodas. Vad toppen med en så snäll svärmor. Att hon dessutom också är intresserad av trädgård gör ju inte saken sämre... Sommar-  ar!!!
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-07-2008, 11:59)  Vad toppen med en så snäll svärmor. Att hon dessutom också är intresserad av trädgård gör ju inte saken sämre... Sommar-  ar!!! Ja, hon är mest glad åt att det händer något med Henriks trädgård, tror jag.  Han ägde inte ens en redig spade, bara skyfflar till grus och betong, men nu har han köpt en så att jag slipper släpa med mig min egen varje gång jag ska hit.  tebax!
*Stintan*
02-07-2008, 08:19
Visst är det väl härligt att få utlopp för sin kreativitet och jag kan tänka mig att inspirationen flödar när du knallar runt och bygger din/er trädgård. Det är jättekul att få se hur dina olika projekt växer fram så hoppas du lägger in många bilder. Föreställer mig att det även finns en massa roliga möjligheter för återanvändning på en gammal gård om man har ögonen på skaft och det verkar ju du ha. Så här i efterhand undrar jag varför jag aldrig gjorde en egen digitalisrabatt för det måste ju vara urläckert sen när den blommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|