Vad finns det utöver blå bolltistel som blommar sent (augusti/september/oktober) och som tål rejält söderläge och torka under sommaren?
Ingrid Zon3
13-06-2008, 19:34
Kärleksört och andra höstblommande sedum kan nog klara det. Fast de blir ju inte så höga förstås.
Det finns ju flera som vill ha varm och väldränerat (rudbeckia, kungsljus t.ex), men om de inte får nåt vatten alls blir det lite kärvt om sommaren forstsätter som den börjat. Och speciellt inte om de inte hunnit etablera sig ännu.
Platinum
13-06-2008, 19:37
CITAT (josohl @ 13-06-2008, 20:25)

Vad finns det utöver blå bolltistel som blommar sent (augusti/september/oktober) och som tål rejält söderläge och torka under sommaren?
Hur lång tids torka menas det? Jordmån?
Jag har Höstflox i söderläge och vattnar aldrig, annat än då det varit regnfritt i mer än 3v. Den står i hmm plantjord blandat med lera.
Rudbeckia vill ha rätt mycket vatten enligt min erfarenhet, höstanemon likaså. Jag menar inte att de skall klara att etablera sig utan vatten, eller ens klara sig helt själva när de är större ett så torrt år som i år, men eftersom det är fullt söderläge och inte så jättedjup jord så känns det som om man skall satsa på nåt som ändå tål en del torka så man inte måste vattna varenda kväll...
Ophelia
13-06-2008, 19:48
Ulltistel (Onopodium acanthum) klarar nog en del torka och blommar framåt hösten.
Jag skulle tipsa om höstanemon, min sköts riktigt dåligt både vad gäller vatten och gödsel men blommar och trivs och sprider sig som bara den. Även riddarsporre funkar, iallafall i tung lerjord. Mvh Lisa
Ingrid Zon3
13-06-2008, 20:27
Eftersom jag har en söderslänt med husgavel i norr och är inte flitig med vattningen så kan jag ju tipsa om hur det går här, även om det inte riktigt fyller dina kriteria om höga höstblommare. Det som klarat sig bäst är kantnepeta, japansk malört och stäppsalvia. Jag har dessutom en del kryddörter där, låg oregano, kryddsalvia, timjan, lavendel mm. Och så en del sedum, förstås.
Dessutom hittade jag en vitblommande dvärgbuddleja på Zetas som är en riktig fröjd. Dock når den bara ca 60 cm över marken och då frös den ju inte ens ner i vintras som den brukar. Lite gråbladig.
Vit rudbeckia har klarat sig men frodas inte direkt. Rosenstav var "ettårig", måste ha dött första vintern, eller kanske snarare vårvintern.
Ingrid Zon3
13-06-2008, 20:37
En till som jag tänkt ha där är brudslöja, fat hittills har jag envisats med att skaffa rotknölar som jag inte lyckas få liv i.
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2008, 20:41
Anemone Robustissima en högväxande höstanemon. Överlever i stort sett allt, även utrotningsförsök men den är väldigt fin.
http://images.google.se/images?hl=sv&q...ilder&gbv=2
Ja förom förslagen du fått, höstgullris säger jag, vacker och tålig men måste hållas efter...
Platinum
14-06-2008, 17:42
Ett annat förslag är bolltistel.
fruberglund
15-06-2008, 08:05
Min Rosenflockel verkar inte vara kinkig men det är bara första året jag har den så jag kan inte säga vad den kräver egentligen.
TantGredelin
15-06-2008, 08:21
Höstrudbeckia (Rudbeckia laciniata ´Goldball) säger jag, som har en i liknande läge. Små (ca 4-5 cm) runda fyllda solgula blommor, höjden brukar bli ca 120 cm i soligt läge, och plantorna är förgrenade med flera blommor på stjälkarna. Kallas även Gullboll. Måste ha stöd men verkar helt obekymrad om vattning och jordmån när den väl är etablerad. Fantastiskt hållbar som snittblomma. Tyvärr har jag ingen bild på plantan, men själva bloman finns avbildad om du googlar namnet.
Sträv rudbeckia, Rudbeckia hirta!! Hög ca 120-150, stadig (behöver inte bindas upp) och tålig som attan! Satte ett gäng som jag grävt upp hos en trädgårdsvän i våras...de står i sandig lerjord blandat med grus och fick en dränkning när jag planterade dom i början av maj. Sedan fick de inget vatten förrens i förra veckan!!! Jag når inte dit med slangen

Då hade de minsta plantornas understa blad börjat gulna lite men de stod raka och fina! Sprider sig som attan ! Hade in min förra trädgård som jag satte på hösten, var väl två "pinnar", på våren var det väl 20-30 skott! De är underbara om man inte är rädd för spridningen!
Gul med svart "knapp".
Vid närmare koll...är det nog en enkel Höst Rudbeckia....

'digitala floran' säger nämligen att Sträv Rudbecka är ett eller tvåårig...och det är inte min...men i alla fall...den kräver inte uppbindning som de fyllda ibland gör...
//Karolina
En av mina favoriter är höstsolrosen "Lemon queen".
Den blommar från juli-oktober med ljusgula blommor
och bildar en stor rugge som blir ca 170 cm hög.Torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.