joakimruist
Jag odlar mangold i ett trädgårdsland som är nygrävt i år. Jag gödslade, om än sent, med kompost, tång och träska. Mangolden har nu på somliga blad, snabbt allt fler, börjat utveckla fläckar som är totalt färglösa, dvs genomskinliga. Efter ett tag övergår de genomskinliga fläckarna till hål. Jag har läst på om symptom på brister på olika näringsämnen och tycker inte att någonting stämmer med dessa fläckar. Varken fläckarna eller bladen i övrigt har några gula, bruna eller röda toner. Fläckarna utvecklas framför allt på de äldre bladen och de kan sitta var som helst på bladet, mitt på eller på kanten. Då jag funderade på om jag kunde ha övergödslat med kalium och därigenom skapat brist på magnesium, testade jag att ge några plantor magnesiumsulfat, men även dessa plantor har fortsatt att utveckla fläckarna.

Någon som känner igen detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Ge inte konstgödning utan sånt som koskit och dyl då växer de jättemycket(+naturlig gödning löses inte ut så snabbt = man brukar inte få problem med obalans + brända rötter), +så himla kinkiga brukar inte mangold vara annars de brukar växa på de flesta ställen(även lite magrare), de brukar dock få bladfläckar ifall det finns vattendroppar på bladen och sedan skiner solen.
Bassam
f

-1---fattas näring och ljus.
-2-Krullar( rulla ihop )och torkar bladlöss ( såpvätska )
-3---Att bladen blir gula med fläckar på är helt normalt vid den här tiden på året, det behöver inte betyda att det är ohyra eller svampsjukdom. Knipsa av bladen, toppa växten så kommer det nya blad, vattna med näring så kommer de ta sig finfint. ( material mot svamp Atamon- natriumbensoat-)
växer så brukar det oftas vara problem med näringsupptaget. Tung lerjord kan ju tyvärr vara ett problem för många träd, det blir dålig avrinning.
lycka till , H: Bassam
joakimruist
Tack för era svar men inget av dem passar in tyvärr. Som jag skrev har jag inte gett dem konstgödsel utan kompost, tång och träaska. Och bladen krullar sig inte och är inte gula någonstans. De är helt gröna förutom dessa fläckar som alltså inte är gula utan gråaktigt genomskinliga. Andra idéer??
EKLO
Eftersom jag odlar i södra Bohuslän där första regnet på 6 veckor kom igår, blir alltid min första tanke vattenbrist (men det kanske säger mer om mig än om symptomen på din mangold). Spontant - dvs utan att vara expert - låter det för mig otroligt att en nygrävd jord skulle vara så felbalanserad i näringen att det skulle bero på det, och du har ju också gödslat med sådant som mangold gillar. Själv har jag grävt upp nya land lite varstans på min naturtomt som också ligger nära havet, och det är klart att jorden blir bättre ju mer man pysslar med den och bygger på med jordförbättrande organiskt material - men de första åren är det hos mig snarare tillväxten som blir lite svag, än att det skulle uppstå "sjuksymptom" på växterna. Kan det vara något slags svampangrepp tro?
Åsa, mälardalen zon 2
Är du verkligen säker på att det inte legat vattendroppar påbladen då solen skiner?? För då brukar det bli såna fläckar på mangolden (+mina mållor har också fått sånt så nu när jag vattar försöker jag få bort vattendropparna men det är ju inte lätt att göra ifall det är naturen som vattnar och sedan kommer solen man kan ju inte springa och slå av vattendroppar när man är på jobbet)
joakimruist
Ja det kanske stämmer det där med vattendropparna. Tills igår hade vi inte fått en droppe regn på nästan två månader så jag har vattnat nästan dagligen, oftast på kvällen men ibland på morgonen och då kan ju solen ha skinit på vattendropparna. Det låter som en lustig förklaring men eftersom du har observerat detsamma så är jag beredd att tro på den. Jag hoppas du har rätt och ska göra vad jag kan för att det inte ska komma sol på vattendropparna. Tack!
Bassam
du har Svamp sjukdom som heter ( ludd vi ) och den serutså : om fuktigt väder ser ut som mjöl under fläckar över , om torr väder fläckar torkat och blir hål.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon