dallepistolen
Ja kan det vara så att jag gödslar för lite? Jag har lagt ett lager gräsklipp på men det kanske inte räcker? Sen har jag lagt gräsklipp i kannan med vatten i hörde man kunde göra så om man vill gödsla lite extra. Men jämför jag med andras plantor så växer mina mycket saktare någon som vet vad det kan bero på? Den ena gurkplantan har även blivit rätt gul i bladen vad kan det bero på ?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara så att du gödslar FÖR MYCKET, då bränns rötterna sönder och plantorna växer dåligt (gräsklipp innehåller ganska höga halter gödning). Är det ganska nyplanterat ska man inte ge så mycket gödning det är inte förren de satt fart att växa man gödslar. Jag ger inget gräsklipp förren växterna rotat sig och satt fart att växa.
dallepistolen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-06-2008, 21:30) *
Det kan vara så att du gödslar FÖR MYCKET, då bränns rötterna sönder och plantorna växer dåligt (gräsklipp innehåller ganska höga halter gödning). Är det ganska nyplanterat ska man inte ge så mycket gödning det är inte förren de satt fart att växa man gödslar. Jag ger inget gräsklipp förren växterna rotat sig och satt fart att växa.

Nja de är inte så små jagg har fått av grannen och de e väl 30 cm kanske. Hur tycker du jag ska göra? Ska jag ta bort klippet? Hhmmm jag som tänkte det var för lite gödning. Vad ska jag gödsla med istället?
Åsa, mälardalen zon 2
30cm är ju pytteplantor av tomat och gurka då har du troligtvis börjat gödsla för mycket för tidigt vänta en 3v eller så med gödning och se att de har satt fart innan du lägger på gräsklipp, lite svag näringsvattning kan man ge till även små plantor men det ska då vara väl utspätt nässelvatten, flytande gödningar el dyl..
dallepistolen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-06-2008, 21:49) *
30cm är ju pytteplantor av tomat och gurka då har du troligtvis börjat gödsla för mycket för tidigt vänta en 3v eller så med gödning och se att de har satt fart innan du lägger på gräsklipp, lite svag näringsvattning kan man ge till även små plantor men det ska då vara väl utspätt nässelvatten, flytande gödningar el dyl..

Åhh tack för att du sa det då ska jag genast ta bort det. Jag som e nybörjare tror att ju mer man gödslar desto mer växer det sen vet jag att man kan gödsla för mycket och att dom kan bränna men trodde inte de kunde växa sakta av det. Tusen tack du har förhoppningsvis räddat mina plantor rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon