Undrar om nån kan tipsa om utbildning för att bli trädgårdsmästare, finns titeln ens? Bor i sthlmstrakten. Nån som har ett jobb på handelsträdgård? Det här var en chansning... Mvh Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2008, 20:39
Vad sägs om Stockholms trädgårdsmästarutbildning i Upplands Bro (säbyholms naturbruksgymnasium), det är en KY utbildning och du kan välja 3 inriktningar Odling, Anläggning eller Trädgårdsbutik. Ca 30% av utbildningen är praktik på olika företag vilket bygger upp ett bra kontaktnät för eleverna. (de har även komvuxutbildning-skötsel & anläggning + gymnasieutbildning inom trädgård)
(fast egentligen finns ju inte titeln trädgårdsmästare längre man skulle ju ha praktik på experimentalfälten mm. och experimentalfälten har ju inte funnits på 80år eller så det finns dock, vissa städer som har en stadsträdgårdsmästare men det är något man anställs som, man brukar nog mera kalla yrkena inom trädgård för trädgårdsarbetare, trädgårdsförman, kyrkogårdsförman, parkchef och dyl.)
Jag arbetar på en handelsträdgård/blomsteraffär. (Drömjobbet) Min utbildning är eftergymnasial Trädgårdsutbildning. (Vuxenstudier) trädgårdsmästare är en titel annars, ingen direkt utbildning.
KOlla Kom Vux runt dig och se vad de har att erbjuda.
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2008, 20:46
problemet med komvux idag är bara att kommunerna inte vill betala, många skolor kan ha ett par hundra sökande till trädgårdsutbildningarna men ofta är det bara en 8-12 som får godkänt av sin kommun att gå på utbildningen så klasserna är idag ganska små (och det är de eleverna som skriver väl motiverade ansökningar, är bra på att överklaga och dyl. som kommer in). På KY utbildningarna är det staten som betala och kommer man in så betalar staten för utbildningen, platserna har skolan redan fått i förväg och har staten sagt att skolan får ta in 30st per år så betalar de även för detta utan tjat.
Tack båda för svaren. Vad innebär KY-utbildning och hur söker man till den? Skall kolla lokalt vad som finns här, bor söder om sthlm. Mvh Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2008, 20:59
Allt du behöver för att gå på KY-utbildning på Säbyholm är Godkänt i matte svenska och engelska på gymnasienivå, dvs. minimikravet för att gå på högskola. (en del andra KY-utbildningar kan ha speciella krav ex. brukar KY-arborist på Hvilan även kräva att man har praktik från ett arboristföretag + minimikravet ma, sv, eng), Man tar kontakt med skolan för att få ansökningshandlingar.
Ökna som ligger strax söder om stockholm hade en KY-trädgårdsmästarutbildning, men man ansöker om att få hålla denna utbildning med några års mellanrum och det fick nej på sin senaste ansökan så den fick inte fortsätta, utan de får satsa på att göra en bättre ansökan till nästa gång.
Tack för tipsen. Ska genast ansöka om handlingar så får vi se hur det går. Mvh Lisa
KY är förkortning för kvallificerad yrkesutbildning om det var det som du undrade om också
Christer i Falköping
14-06-2008, 07:41
Men jag har för mig att jag hörde på Tv eller radio för något år sedan att man just startat en Trädgårdsmästarutbildning. Att man alltså får den titeln när man är klar? Stämmer det eller minns jag väldigt fel nu? Själv var jag väldigt kluven till om jag skulle kalla mig trädgårdsmästare när jag hade handelsträdgården, tyckte nog att det skulle finnas tillräckligt med erfarenhet i yrket eller lång utbildning bakom innan man kallade sig det. Men sedan kallade alla kunder mig för det ändå, så skit samma, numera kallar jag mig för det ibland
Christer.
Utbildningen jag gick anordnad av högskolan i Gävle och belägen på Wij trädgårdar är en trädgårdsmästarutbildning med inriktningen hälsa och design.
Christer i Falköping
14-06-2008, 09:31
Då hade jag alltså rätt. Tyckte du det var en bra utbildning? Fick ni lära er allt från grunden, för det anser jag att man måste kunna om man skall kalla sig trädgårdsmästare.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2008, 10:30
Även Stockholms trädgårdsmästarutbildning ger rätten att kalla sig trädgårdsmästare men som den gamla yrkestiteln trädgårdsmästare är varken Säbyholms eller den som högskolan i Gävle har för när det gäller den gamla titeln skulle man kunna i stort sett allt och ha en lång erfarenhet, inte förren då var man mästare i sitt yrke. Man blir inte mästare i allt på en KY utbildning man får snarare en grund för yrket.
Christer i Falköping
14-06-2008, 10:57
Alltså inte heller i mina ögon en riktig trädgårdsmästareutbildning. Därmed inte sagt att det skulle vara dåliga utbildningar de har.
Christer.
millann
14-06-2008, 11:42
Det finns en mycket bra skola som ligger i Norrköping. där kan man gå en 1-årig vuxenutbildning. Vet inte men tror att det är KY-utbildning..
Jag gick inte trädgårdsmästarutb utan jag utbildade mig till florist under ett år!
Men båda utbildningarna ligger på samma skola, vid Haga Floristgymnasium.
Jag jobbar som florist i en handelsträdgård, och det är hur bra som helst. Lär mig en otrolig massa, så jag kallar mig trädgårdsmästarlärling!
CITAT (Christer i Falköping @ 14-06-2008, 08:41)

Men jag har för mig att jag hörde på Tv eller radio för något år sedan att man just startat en Trädgårdsmästarutbildning. Att man alltså får den titeln när man är klar? Stämmer det eller minns jag väldigt fel nu? Själv var jag väldigt kluven till om jag skulle kalla mig trädgårdsmästare när jag hade handelsträdgården, tyckte nog att det skulle finnas tillräckligt med erfarenhet i yrket eller lång utbildning bakom innan man kallade sig det. Men sedan kallade alla kunder mig för det ändå, så skit samma, numera kallar jag mig för det ibland
Christer.
Vi fick lära oss grunderna inom design och naturligtvis även teorier om varför trädgård och natur är så välgörande och hälsofrämjande för människor. Ämnet trädgård kommer man nog tyvärr aldrig att behärska fullt ut eftersom det är enormt stort. Idag finns det ingen gräns för vad som krävs att kalla sig trädgårdsmästare så vitt jag vet. Har man gått ngn form av trädgårdsutbildning så kan man kalla sig trädgårdsmästare om man vill. Själv har jag gått en 1-årig trädgårdsutbildning på komvux och sedan denna 2-åriga utbildning på högskolan, ju mer jag har lärt mig desto mer inser jag vad lite jag egentligen kan och hur enormt stort ämnet trädgård är. Det är det som är lite av charmen med trädgård eftersom det finns nya saker att upptäcka och att lära sig hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.