Krokodilen
Finns det olika sorters rönnbärsbuskar? Eller någon annan buske som har blad som ser precis ut som rönnbärens blad?

Vi har ett rönnbärsträd i trädgården som ser ut "precis som det ska", dvs som jag är van vid från när jag var barn. Vackra vita blommor var det och nu är det fullt av gröna kart.

Men i en annan del av trädgården så har vi flera rönnbärsbuskage som inte blommat ännu. Blomknopparna sitter i avlånga klasar som är ganska små. Går ännu inte att se vad det blir för färg på blommorna. Dessa buskage är väldigt pigga på att sprida sig, rotskotten står som spön i backen.

Jag är så nyfiken av mig. Är det nån som vet om det finns olika sorters rönnbär. Eller om detta är något helt annat? dunno.gif
Tosan
Du tror inte det är en rönnspirea?
De har lite skrynkligare blad än rönn, men med samma form.
Johanna O
Kanske det kan vara rönnspirea! Buske ca 1.60-2 m hög, har små, vita blommor som sitter i klasar, ger mycket skott. Färggrann på hösten, knopparna spricker tidigt, tidigt på våren.
Har tyvärr ingen bra bild!

Mvh
Johanna
zaaritha
Rönnspirea sprider sej väldigt fort!

Rönnspirea sprider sej väldigt fort!
Fågelvägen
Här kan du kolla om det är rönnspirea
Det finns också en sort som heter Sorbaria grandiflora 'Maia'. Den har förmodligen större blommor.
Krokodilen
Misstänker att det är rönnspirea, allt i beskrivningen tyder på det. Fast blomklasarna är än så länge väldigt små, så det är ju inte säkert.
Tack för hjälpen thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon