Full version: Asclepias tuberosa
josohl
Har någon erfarenhet av att odla Asclepias tuberosa ("Butterfly weed" på engelska, orange sidenört på svenska enligt Impecta) här hemma? I Kanada växer den vild och beskrivs som "extremely hardy", medan det på Impectas hemsida står att den skall övervintras frostfritt???
Möjligen skulle vinterfukt vara ett problem här hos mig i zon 2, men inte är det kallare än i Kanada på vintern...
Åsa, mälardalen zon 2
Sidenört, kan övervintra på milda platser i zon 1 eller om man har tur kan det ev. gå något längre upp (ifall det är väldränerat + rikligt med snö)
Alexander-VG-zon3
ja den tål mycket kyla neråt -35c -40c ,, huruvida den tål det här vet jag inte . jag har haft en sådan och den har klarat en vinter i kruka ute ( stående på ett bord ) lägst va -18c tror jag .

josohl
Det är väl fukten som är boven här då (som vanligt...) Jag får prova att sätta den på nån av mina mer väldränerade platser då. Har fler frön om det går åt skogen...
Alexander-VG-zon3
min klarade en regnig vinter bra ,, tror sommaren är mer av ett problem då den säkert kräver en varm inlandssommar för att uppnå full härdighet ,, min som jag skrev har klarat stark kyla i kruka . men har du fler kan du ju testa en ute jag vet som sagt inte om dom tål så kallt här . men från frösådd så vänta tills den växt till sig innan du planterar ut den .
Gåsis
Asclepias incarnata är härdigare och klarar utan kink zon sju. Det gäller för både den vita och den vanliga rosa som har klarat många år för mig. Men det lär vara den härdigaste.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon