EKLO
Efter att ha misslyckats grundligt med alla krassesådder, vilket jag stånkat över i en annan tråd, finns det nu en massa tomma kanter och luckor i grönsakslanden där det egentligen skulle varit vällande livskraftig blomning. Tror ni det kan vara nån idé att så här sent direktså tagetes (gnome) - hur lång tid tar de på sig från sådd till blom tro?

Odlar i zon 1-2

synpunkter mottages tacksammast
Fenja
De har en groningstid på 7-21 dagar och vill ha 20-25 graders temperatur, gissar att den kan ta 2-3 månader på sig att gå i blom.
Ringblommor kanske kan vara ett alternativ?
Mvh
Fenja
EKLO
Ringblomma ja - det vore ju helt klart ett alternativ. Snabbare alltså? Man har ju fått för sig att man aldrig blir av med dem sen - ett veritabelt ogräs eller hur? - men i just grönsakslanden ska det ju gå att hålla efter dem ganska bra - och det blir ju bara snyggt om det rymmer iväg någon enstaka och dyker upp bland potäterna...

Tack för tipset Fenja
Ezereht
Vet inte vilken zon du bor i, men jag har aldrig fått en frösådd ringblomma *snyft.
däremot blåklinten har kommit tillbaka året efter smile.gif

Faktiskt kanske jag om jag var du fuskat lite och köpt några redan blommande saker på plantskolan och satt dit, och sen sått lite också. Så man inte behöver längta ihjäl sig på att dom ska komma. Tagetes finns ju att köpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon