Full version: Hjälp!
mamamaggan
Vad ska jag ta mig till med mina rosor? Det är buskrosor , de flesta vildrosor , som inte alls vill sig . De såg skapliga ut ett tag men så får jag helt bruna grenar här och var. De måste jag ju klippa ner förstås men vad gör jag för övrigt? Har BINAB så det ska de få men annars?

Kan man gräva upp och plantera om dem i ny jord? Tänkte mig att man tar upp dem och tar bort den gamla jorden och så får de ny . Man kan ju gräva större planteringshål så att det får plats mer bra jord. Skulle det funka tror ni?
Adelina
Är de hyfsat nyplanterade? För då är det nog vatten som behövs, det har ju varit rätt snålt med den varan.
Vildrosor brukar inte behöva svampförebyggande eller lyxjord utan det är nog nåt annat fel, och jag tippar på vattenbrist.

mamamaggan
De har stått där i flera år. De kan kan ha haft vattenbrist ett tag men så fort vi är där , numera var och varannan dag ,så vattnar vi hela tiden i timtal.

Kajsa
Köp några säckar kogödsel och lägg på, det kan göra susen, annars låter det som dom torkat tidigare om bladen blev bruna, och all värme vi haft. Binab ska man inte behöva alls på vildrosor, det tar man på svårare rosor. Gräva upp rosorna tror jag inte på vid denna tid.
mamamaggan
De har fått både benmjöl och kogödsel tidigare i år. Det är inte bara bladen som blir bruna utan hela grenar. Blad förresten , många av dem utvecklas inte och bara torkar ihop.
Kajsa
Klipp bort allt fult och klipp även ner bruna grenar, se om dom kommer igen, det bör dom göra. Sjuka omöjliga rosor brukar jag vara tuff och klippa ner en del om inget annat hjälper, annars är det väl soptunnan i höst som gäller, men då har dom sommaren på sig först.
Adelina

Det kan inte vara så att du har myror eller något annat djur i jorden?
Eller har du något stort träd i närheten som har rötter som gör att rosorna blir utkonkurrerade? Eller har du för grunt med jord, kanske har du berg under?

Hur står rosorna och vad är det för sorter, hur många buskar är det och är alla angripna?
Stiffe
I stort sett alla mina rosor drabbas av grenar som först ser lovande ut på våren när jag klipper dem, men som sedan bara torkar ihop och dör. (Jag klipper inte innan jag ser feta knoppar eller små blad på rosorna, så jag vet vad som överlevt vintern). Jag vet inte vad det beror på, och det är otroligt störande, men så länge som det är enstaka grenar så har det ingen nämnvärd betydelse. Min enda misstanke är barkfläcksjuka, som i så fall alla mina rosor skulle vara drabbade av... crying.gif Men då du är desperat så antar jag att det inte bara är frågan om enstaka grenar. Jag skulle iofs kunna nämna mina Moyesii. De har aldrig trivts (de är nu 7 år), endast någon enstaka gren har överlevt varje år. De har heller aldrig blommat, förrän i år. biggrin.gif Orsak: de har stått för blött. Förra året grävde jag ett dike runt dem och avledde vattnet, och sic det gjorde susen.
Stefan

[attachment=19702:Moyesii.JPG]
I år för första gången!
buffy
Jag har haft samma problem som ni frä'mst med klätterrosor, och frågade rosträdgårdsmästaren på Fredriksdal vid förra årets Rosdagar där, om problemet. Enl. honom bör man inte låta någon "huvudgren" (dvs. gren som börjar vid marken) bli mer än högst 3 år gammal innan man beskär bort den ända nere vid marken och låter rosen skjuta nytt/nya skott, som snabbt kommer att bli kraftigt och långt eftersom rosens rötter ju behöver lika mkt näring som innan och snabbt vill skaffa sig ny bladmassa som ersättning för den bortbeskurna. Rosgrenar som är äldre än 2-3 år är, enl. denne trädgårdsmästare, har hunnit samla på sig så mkt olika sjukdomsframkallande svampsporer, bakterier, virus och övervintrande skadeinsekters avkommor osv. etc. att de är på väg att duka under. Om man låter gamla grenar vara kvar utarmar de plantans immunförsvar och är således en hälsorisk för hela rosen. De drar dessutom ned utseendet på hela rosen.

Adelina
CITAT (buffy @ 14-06-2008, 22:25) *
Jag har haft samma problem som ni frä'mst med klätterrosor, och frågade rosträdgårdsmästaren på Fredriksdal vid förra årets Rosdagar där, om problemet. Enl. honom bör man inte låta någon "huvudgren" (dvs. gren som börjar vid marken) bli mer än högst 3 år gammal innan man beskär bort den ända nere vid marken och låter rosen skjuta nytt/nya skott, som snabbt kommer att bli kraftigt och långt eftersom rosens rötter ju behöver lika mkt näring som innan och snabbt vill skaffa sig ny bladmassa som ersättning för den bortbeskurna. Rosgrenar som är äldre än 2-3 år är, enl. denne trädgårdsmästare, har hunnit samla på sig så mkt olika sjukdomsframkallande svampsporer, bakterier, virus och övervintrande skadeinsekters avkommor osv. etc. att de är på väg att duka under. Om man låter gamla grenar vara kvar utarmar de plantans immunförsvar och är således en hälsorisk för hela rosen. De drar dessutom ned utseendet på hela rosen.

Visst är det bra att föryngringsbeskära, men är det fråga om vildrosor eller vildroshybrider som inte vill växa eller dör så är det nog något annat problem också. Dessa skall man inte behöva göra något med alls förutom att ta bört döda grenar, de växer ändå.
För mycket vatten (dåligt dränerat) som någon skrev kan mycket väl orsaka dålig växt eller att rosorna helt dör.
Jag hade nog grävt upp en av buskarna och kontrollerat hur rötterna ser ut. Är de dåligt utvecklade eller uppätna så är det ju något med växtplatsen som orsakar skadorna.
Helenavborg
Vildrosor vill vanligen ha rätt mager jord, gärna sandblandad så jag skulle inte gödsla dem. Om jorden är lerig och blöt blir det garanterat problem. Men gräv inte upp dem nu. Vänta till i höst.
mamamaggan
CITAT (Adelina @ 14-06-2008, 20:17) *
Det kan inte vara så att du har myror eller något annat djur i jorden?
Eller har du något stort träd i närheten som har rötter som gör att rosorna blir utkonkurrerade? Eller har du för grunt med jord, kanske har du berg under?
Hur står rosorna och vad är det för sorter, hur många buskar är det och är alla angripna?

Alla är inte angripna men de flesta. Har inte sett några djur , typ myror eller så. Ett par av dem kanske har lite grunt med jord men även de som har riktigt djupt ser likadana ut.

Alla angripna står soligt där det naturligt är sandblandad jord men när vi planterade för flera år sedan hade vi i planteringsjord .

Alla rosor fick benmjöl och kogödsel för c:a en månad sedan. Inte kan väl de som drabbats ha fått för mycket gödning? De andra växer fint och ska till att blomma.

Tillägg:

Tror iaf att vi gräver upp och kollar hur rötterna ser ut. Om de är dåliga så köper vi nya och börjar om .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon