pikapicha
14-06-2008, 09:58
[attachment=19686:vinbär_m.jpg] Vad kan ha hänt med röda vinbärsbusken? Den tvååriga busken fick snabbt mängder med bär och få blad. Efter någon vecka var de flesta bären borta - äter fåglar dem gröna tro? Fortfarande efter några veckor är det inte många blad på busken och revorna hänger halvtomma..
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2008, 10:37
Torka kan nog vara en möjlig orsak det har varit en torr och varm vår-försommar och utan vattning under såna perioder så brukar ofta växterna minska på sånt som kräver vatten = bären och en del blad.
Förra sommaren försvann alla de omogna, gröna bären på min röda vinbärsbuske. Jag begrep inte vem som var "tjuven" förrän jag en dag fick se en föga skygg duva landa i min vita vinbärsbuske och börja repa av de omogna bären på den, bara ett par meter från där jag rensade ogräs. Eftersom jag aldrig förut blivit av med vinbär på det viset, antar jag att vinbär inte är duvornas förstahandsval när det gäller föda utan ngt de ger sig på när de blir "för många" i ett område.
pikapicha
14-06-2008, 11:16
Tack Åsa och buffy för era förklaringar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.