Full version: Sedum sp 'Monstrosa'
Lady Hamilton
Jag vann en växt på lotteri från Trädgårds amatörerna på mässan i Umeå Den växer fint och jag har planterat den i mitt stenparti Nu till frågan Hur skall jag bäst låta den växa? skall den ligga ner eller borde jag stötta upp den Själva plantan är ca15x13 cm Och har den något svenskt namn?

Just nu växer den 'liggande o slingrande'
[attachment=19687:DSCN0401_kopiera.jpg]

Så här ser den ut på undersidan
[attachment=19688:DSCN0403_kopiera.jpg]

En bild från en anna vinkel
[attachment=19690:DSCN0404_kopiera.jpg]
bikiv
Vilken häftig växt!
Har ingen aning om vad det är, men den ser ju ut att trivas så som den växer. Kommer det inte en blomstängel på sista bilden?
Biggan_
Den där var ju riktigt häftig! Den skall nog slingra sig på marken.
Gillan
Sååå läcker den är! Den skulle passa alldeles ypperligt i min grusrabatt whistling.gif ..........( menar om den visar sig ha vääldiga tendenser till förökning alltså angel_not.gif ). Skämt åtsido, jag vet inte heller nåt svenskt namn på den, men den ser ut att trivas bra där den ligger, så låt du den ligga kvar så länge ingen annan säger nåt annat tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (bikiv @ 14-06-2008, 23:40) *
Kommer det inte en blomstängel på sista bilden?

Näe tyvärr , det är jag som är en usel fotograf och fick med en 'stängel' från Bellisen bakom blush.gif

Ja visst är den häftig tummenupp.gif Men eftersom det är en trädgårds amatör som drivit upp den hade jag hoppats på att någon även här kände till växten. (den kan ju inte vara helt okänd? dunno.gif ) Den är alltså 'taggig' men väldigt 'mjukt taggig' om ni förstår hur jag menar och den växte "rakt upp" i en kruka med en platt stambredd på ca 3 cm och höjden var kring 7-8 cm, men eftersom den växt har den 'lagt sig ner' mer o mer för att efter utplanteringen växa 'ringlande' Hoppas på svar för det vore kul om jag kunde få tag i en 'kompis' eller liknande till den yes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag kan minnas helt galet... men... jag tycker den liknar en växt jag fick av Rupestris i Halmstad för några år sedan, han kallade den för "grisöra"....

Men som sagt var...jag kan minnas helt fel, växten övervintrade inte hos mig så jag kan inte kolla... men maila honom och fråga, han vet säkert
Lady Hamilton
Ok Skall försöka maila om jag klarar av att hitta adressen. Men då kanske jag skall vara inställd på att övervintra den innomhus för att ha en chans att klara den?

Helen i Piteå Zon 5
Ja, om det nu är den.. jag hade min planta inne 2 vintrar under lysrör och svalt men den verkade inte riktigt trivas så heller.. det var därför jag chansade och planterade ut den.

här har du hemsidan och där hittar du mailadressen

http://www.alpiner.se/index.html
Lady Hamilton
thanks.gif Helen Nu har jag mailat dem....... shy.gif ...hoppas på svar. I övrigt så trivdes min ' Monstrosa' förträffligt inna men jag vill minnas g.gif att 'hon' som sålde lotterna sa att det var en stenpartiväxt (o Umeå ligger nästan en zon högre än här)
malin72
giggle.gif men gud vilken rolig sak...ser ju ut som en larv, hihi jätte söt var den iallfalll
Ophelia
Herregud! Är man allergisk mot djur så funkar ju den där växten som ett litet sällskap! Det var det lustigaste jag sett rotfl.gif

Men den är jättefin. Snygg grön färg wub.gif
Lady Hamilton
Malin72 o Ophelia........... rotfl.gif rotfl.gif ni är för roliga
Lady Hamilton
Jag har nu fått svar på min fråga Men ärligt talat så blev jag inte så mycket klokare g.gif kanske någon av kan 'förklara'?

Hej! Jag vann denna växt på ett lotteri anordnat av TA i Umeå Krukan var märkt Sedum sp "Monstrosa" men jag hittar ingen växt med det namnet på 'nätet' Vid en förfrågan på Odla blev jag tipsad om att ni har haft en liknande växt och som ni då kallade 'Grisöra' Vad jag är intresserad av är om ni känner igen växten? o tror ni att den kan vara härdig i zon 4? Tacksam för svar
Svaret blev:
Stor fetknopp har bildat en krispaform. Plantan bör stå så ljust som möjligt då blir den violett under
vinterhalåret. Plantan försöker också att gå tillbaks till ursprungsformen. Se därför till att Du nyper bort
alla bryt som liknar stor fetknopps stammar.

I allafall så ser plantan ut så här i dag
[attachment=20148:DSCN0455_kopiera.jpg]

Tror ni att det är dessa han menar att jag skall ta bort?
[attachment=20149:DSCN0450_kopiera.jpg][attachment=20150:DSCN0451_kopiera.jpg]
[attachment=20151:DSCN0454_kopiera.jpg]

Så här ser plantans nedersta del ut, väldigt smal

[attachment=20152:DSCN0463_kopiera.jpg][attachment=20153:DSCN0453_kopiera.jpg]

Anki V
Oj….Det här blev svårt. Egentligen skulle jag inte svara alls eftersom jag inte vet!

Förmodligen så är det de där ”skotten” han menar att du ska ta bort…..fetknoppen ser ju ut så där. Men tänk om det är en naturlig utveckling av plantan. Det är kanske så den växer.

Personligen så skulle nog jag gå och snegla på plantan ett tag till och sedan ta bort någon i taget för att se vad som händer.

Jag skulle vilja se den där plantan men till vecka så får vi ” ligg-främmande” som stannar till lördag eller söndag.

Det är ju jättespännande med såna här mysterier!!!!!!

/Anki
malin72
nämen ohmy.gif gud en sån rolig sak...nu är den ju riktigt söt, nästan så att man måste komma och se den "in r live" whist.gif whist.gif whistling.gif
Lady Hamilton
yes.gif Ja kom och hälsa på Alla besök är välkomna! Men undvik denna vecka då jag är bortrest from i dag till på Fredag
elvisjö
Kan det vara Sedum rupestre f. cristata ?

Sussie F-Flower
Jag tror jag har hittat den.... med hjälp av Elvi's namn : "cristata".

Sedum rupestre "Cristata Monstrosum".

http://www.edelweissperennials.com/largeview.asp?id=260
Alba
Men sååå läcker drake.....den ser ju ute som en drake. Den vaktar säker huset och trädgården. Ingen vågar ju gå nära den där.....den hugger säkert. giggle.gif

Men du måste ju ge den ett namn också.
sway307
Jösses vilken underbar planta!!! om dem går att få att överleva en vinter i zon5 så mååååste jag bara ha en sånn! Några tips? Har du fått reda på något mer om den? Klarar den vintern ute tro?

Efter att ha läst lite granna nu så tror jag att det dem menar i sitt mail är att krispaformen som dem pratar om är en missbildning på en helt vanlig Stor fetknopp.
Efter att ha letat runt så hittade jag att ordet krispa, är antagligen ett försvenskat ord av ordet crispa som är ett latisnkt namn och förekommeri några svenska växter tex. Krusbär (Ribes uva-crispa)
Det vetenskapliga namnet kommer av latinets crispus (krusig), vilket syftar på krusiga blad.

Det han ävern skriver till dig är att växten ständigt strävar efter sin naturliga form varpå dessa skott sticker ut. Om dessa får växa så kommer växten slutligen se ut mer eller mindre som en vanlig Stor Fetknopp. Men om du nyper av dessa och håller dem tillbaka så. Kommer förhoppningsvis plantan att fortsätta växa och ha den intressanta form som den har.

Så jag TROR att du skall nypa av "skotten"
men som jag sa tidigare om dem går att få att överleva en vinter i zon5 så mååååste jag bara ha en sånn! Några tips? Har du fått reda på något mer om den? Klarar den vintern ute tro?

Lady Hamilton
Näe tyvärr no.gif har jag inte fått någon mer information. STA i Umeå har ännu inte svarat på mitt mail -cry-.gif
Men jag har gjort ett test med att nypa bort en bit av plantan för att se om den rotar sig (var ut o kollade nu yahoo.gif och 'lillbiten' visar små rötter) Så nu har jag satt ner lite fler bitar för att se om den verkligen är SÅ lätt att föröka. I vilket fall som hellst så kommer jag att övervintra moderplantan innomhus (har ett vinterisolerat uterum för övervintring av växter blush.gif )
sway307
När du säger vinter isolerat rum menar du tex. ett uthus som är isolerat`? Det jag alltid har funderat över gällande det är ju att det faktiskt är samma temperatur där som utomhus fast plantorna slipper väder och vind.

Den lilla du har planterat är alltså en av dem smala "skotten" Eller är det en tjock del som du planterat?

Jag vet ju inte alls om denna planta är en odlad form eller en ren missbildning. Men om det är en odlad form så borde det gå att få samma form på sticklingarna som du tagit. Om det däremot är som jag tror så kommer en stickling endast se ut som en vanlig Stor fetknopp. Men som sagt det är bara du som kommer få det svaret! Hur ser plantan ut idag? har den växt något?
Lady Hamilton
Jag menade att jag har ett special byggt uterum på ca 28m² Med belysning, vinterisolerglas o värmereglering

Så här ser 'biten' ut som är rotad
[attachment=21457:DSCN0876_kopiera.jpg]

och här ser du moderplantan
[attachment=21458:DSCN0877_kopiera.jpg]

Jo jag glömde ju att svar på din sista fråga Jo plantan växer och blir bara större
Grå
... undrar om det är en sån jag har i fönstret som jag kallar "Skummisen" än så länge...

Googlade lite på Sedum, och hittade något som heter Sedum Grizeum. Kan det vara det?
sway307
Oj oj, den verkar ju inte vara svår att föröka sig då iaf! Om den klarar vintern så har du en köpare av något/några skott här!
Lady Hamilton
CITAT (Grå @ 19-07-2008, 20:31) *
... undrar om det är en sån jag har i fönstret som jag kallar "Skummisen" än så länge... Googlade lite på Sedum, och hittade något som heter Sedum Grizeum. Kan det vara det?

Det är inte omöjligt giggle.gif de liknar onekligen varandra
Owe J
Letar ni fortfarande efter namnet så skulle det kunna vara Sedum rupestre 'Monstrosum Cristatum'.
Lady Hamilton
Ja det kan stämma när jag googlade på namnet. yes.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Lady Hamilton @ 22-07-2008, 15:17) *
Ja det kan stämma när jag googlade på namnet. yes.gif

Nämen??? Det skrev ju jag för en månad sedan....??? confused.gif

Med hänvisning till sidan med bild...
Lady Hamilton
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-07-2008, 16:51) *
Nämen??? Det skrev ju jag för en månad sedan....??? confused.gif

Med hänvisning till sidan med bild...

kompiskram.gif Japp! det gjorde du Men vad jag menade är att jag INTE fått svar från STA i Umeå som sålde plantan/hade den på lotteri så jag fått bekräftat att det ÄR den. Och jag har ff ingen aning om den klarar sig ute dunno.gif på vintern
Sussie F-Flower
CITAT (Lady Hamilton @ 22-07-2008, 17:15) *
kompiskram.gif Japp! det gjorde du Men vad jag menade är att jag INTE fått svar från STA i Umeå som sålde plantan/hade den på lotteri så jag fått bekräftat att det ÄR den. Och jag har ff ingen aning om den klarar sig ute dunno.gif på vintern

Ahaaa.. Jag förstår....
Jag tyckte i alla fall att du hade en mycket klarare och vackrare grön färg på den du hade än den som var på bilden... den var lite blaskig tyckte jag men i övrigt väldigt lik...
Då får vi fortsätta att vänta då... flirting.gif
(ha en skön kväll!!!)

kompiskram.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 19-07-2008, 17:56) *
Näe tyvärr no.gif har jag inte fått någon mer information. STA i Umeå har ännu inte svarat på mitt mail -cry-.gif
Men jag har gjort ett test med att nypa bort en bit av plantan för att se om den rotar sig (var ut o kollade nu yahoo.gif och 'lillbiten' visar små rötter) Så nu har jag satt ner lite fler bitar för att se om den verkligen är SÅ lätt att föröka. I vilket fall som hellst så kommer jag att övervintra moderplantan innomhus (har ett vinterisolerat uterum för övervintring av växter blush.gif )

Det här inlägget har jag ju missat ohmy.gif . Då blir ju genast min reaktion................

Aha! Småbitar...........rötter........... whist.gif ....... devil.gif crazy.gif .................... giggle.gif
Gillan
Jaaa yahoo.gif , här kan vi prata om snabb leverans. Personligt levererad ända fram till dörren ohmy.gif .

Tack Ladyn thanks.gif kompiskram.gif

[attachment=21719:2008_07_...048_ODLA.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon