Hej på er!
Jag hoppas det sitter en och annan orkideexpert som kan reda ut detta.
Jag har en phalaenopsis som blommade senast ett år sen, sen dess har den stått och stått och inget har hänt. En grön stjälk/stängel har den haft som sett pigg och grön ut hela tiden. Men nu de senaste dagarna, börjar stängeln gulna och vissna! Varför nu helt plötsligt? Vad är det som pågår?
Rötterna, och bladen ser bra ut. Den är omplanterad sedan i somras/höstas. Den vattnas en gång i veckan, som den ska, och då och då får den näring (även om jag har hört att phalaenopsis inte behöver näring?!).
Så har mina också gjort någon gång.
Då brukar det kort efter, dycka upp en ny blomstängel, så avvakta lite.
Biggan_
14-06-2008, 22:06
CITAT (pejori @ 14-06-2008, 14:18)

Så har mina också gjort någon gång.
Då brukar det kort efter, dycka upp en ny blomstängel, så avvakta lite.

....eller nya blad.
Gulna på grund att de fick lite ljus försöka placera de till lite ljusare men inte direkt sol på bladen.
Också om du kan omplantera de och borta skadade rötter efter sista knoppen borta.
Lycka till, H:Bassam
Som tidigare skrivare skrivit så tror även jag det kommer en ny stängel eller blad.
Näring vill den nog ha! Jag ger näring till mina varannan vecka sommartid och lite nu och då vintertid.
CITAT (Biggan_ @ 14-06-2008, 23:06)

....eller nya blad.
Japp...det med
Men varför gör den så? Är det som att den vill "börja på ny kula" för att kunna blomma igen?
Jo, den får näring. Men där har jag hört olika bud, jag har hört sägas att just Phalaenopsis inte behöver näring, att det är som att slänga pengar i sjön! Någon som vet något om det?
CITAT (Piri @ 16-06-2008, 09:38)

Men varför gör den så? Är det som att den vill "börja på ny kula" för att kunna blomma igen?
Jo, den får näring. Men där har jag hört olika bud, jag har hört sägas att just Phalaenopsis inte behöver näring, att det är som att slänga pengar i sjön! Någon som vet något om det?
Det är nog inte att kasta pengar i sjön. Jag märker att mina mår mycket bättre då de får näring. Visst klarar dom sig säkert utan men alla växter behöver näring i någon form för att växa och blomma. Jag har aldrig hört att phalaenopsis skulle vara ett undantag.
Alla växter samma människor behöver näring för att försätta lev, kan du leva utan mat.
Lycka till, H:Bassam
Förra sommaren skrev jag i detta forumet om mina orkideer som inte hade blommat sedan jag köpte dem. Jag fick tipset att inte vattna så regelbundet och att växterna behövde temperaturväxling mellan dag och natt. Så jag ställde dem på en skuggig plats på balkongen. Det får inte vara för kallt. Då nattemperaturen gick under ca 15 grader tog jag in dem. Efter sommaren växte det fram flera stänglar på varje planta. De har blommat konstant sedan november tror jag. Så fort de slutar blomma kommer de åka på samma behandling igen.
Del
CITAT (Piri @ 16-06-2008, 10:38)

Det där med ingen näring gäller nog mer de högepifytiska orkideerna, och även de verkar gilla svaga näringsgivor. Phalaenopsis sköter jag som vanlig krukväxt, och det funkar bra - jag har ett gäng som växer och blommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.