ErikaLa
I sommar ska vi flytta ytterdörren som i dagsläget sitter i köket. Vilket innebär att vi har ingen riktig hall utan kommer direkt in i köket, hur tokigt det än låter. Vi har en hall på baksidan och har tänkt sätta ytterdörren där.

Min sambo anser att vi har kvar ytterdörren i köket och köper en ny till hallen, när jag anser att vi flyttar ytterdörren och köper en ny altandörr och sätter i köket istället. Tycker att det blir mycket finare så än att ha en ytterdörr i köket, det ser lite konstigt ut i dagsläget. Men min sambo tycker nog det blir jobbigt och han säger att det kommer att dra så kallt genom altandörr, men visst kan man väl ändå köpa altandörr som är bra isolerad? Tror egentligen han försöker komma undan lite jobb=)

Vad tycker ni och vad säger ni om altandörrar? visst kan vi hitta dörrar som är bra?
gammelnalle
Det finns säkert bra altandörrar, men jag har inte träffat på någon.

Du KANSKE har rätt om att det kanske ser konstigt ut med en ytterdörr i köket... men den KANSKE kan målas eller på annat sätt göras mer "köksnaturlig"...

Så UTGÅ inte från att din sambo bara vill slippa. nono.gif

b
Fenja
Vi har en altandörr i köket och trots golvvärme så drar det ur värmen fort särskilt när det blåser ute. Häng ett fint drapperi över den gamla dörren och låt den vara kvar säger jag!
Mvh
Fenja
Ralf
Det finns bra altandörrar, se bara till att den är ordenligt isolerad.
Grej nr är att den måste givetvis monteras ordentligt med isolering/drev runt om!
Köper man en bra dörr o gör jobbet ordentligt är en modern dörr lika bra som en den befintliga dörren om inte bättre.

Dessutom
Fråga runt på priserna, gärna med frakt en dörr e ganska tung.....
Margith
Jag har bott i 3 olika hus där det funnits altandörr i köket. Ingen av dem har någonsin givit kalldrag el dyl.
Visst, en bra altandörr kostar ungefär lika mycket som en bra ytterdörr och naturligtvis är det viktigt att den är korrekt monterad.
Men om man ser till det estetiska, visst är det ju snyggare med en altandörr i köket än en ytterdörr?

Alltså tycker jag att ni ska lägga pengarna på en bra altandörr istället (säg åt sambon att det förmodligen höjer värdet på huset laugh.gif )

Lycka till!
Bee
Det beror ju också på hur huset ser ut om det skulle vara snyggare med altandörr än en "riktig" dörr i köket. Är det ett gammalt charmigt hus så är väl en riktig dörr att föredra. Skall man byta till altandörr så är det viktigt att glasrutan går i liv med fönstren, dvs nederkanten har samma höjd från marken som fönstren. Annars kan det se precis lika "fel" ut som med den nuvarande dörren.
En annan aspekt som man kanske skall fundera på är säkerheten. En altandörr blir inte lika inbrottssäker som en vanlig ytterdörr.
Noak
Min mamma har en altandörr i köket, och hon har problem med att den är så tung. Gångjärnen hänger sig efter ett tag och dörren blir svår att stänga. Dessutom blir det drag på vintern, men det löser hon med att hänga en filt i gardinstången.
henriks
De flesta altandörrar jag träffat på är obetydligt svårare än en pappkartong att ta sig igenom för tjuven. Men visst finns det både bra isolerade och bra inbrottsskyddade glasdörrar - På jobbet har vi okrossbart glas i alla fönster och dörrar på bottenvåningen, inklusive ett glasparti i lunchrummet med dörr igenom - tjuvar har vid några tillfällen gått lös på dem med slägga. Vita, spruckna glasrutor har blivit följden, men inget hål igenom.

Jag har ingen aning om prislappen, men jag är övertygad om att en vanlig ytterdörr är betydligt billigare.
ErikaLa
Tack för alla svaren. På tal om inbrottssäkra så, ja det är ju klart att det alltid är bäst. Men eftersom vi bor i en liten by så känns det rätt lugnt.. men man ska aldrig säga aldrig.

Vi har ett fönster i köket som är på samma vägg som dörren men dem sitter inte ihop. Jobbar som sagt på ett företag där vi gör fönster karm och dyl. så jag borde nog kunna höra med ledningen vad dom har att säga, vet att altandörrar inte är billigast så man kanske kan få dem nån krona billigare. Det finns ju så många fina dörrar också=)
Ralf
CITAT (henriks @ 14-06-2008, 21:49) *
Jag har ingen aning om prislappen, men jag är övertygad om att en vanlig ytterdörr är betydligt billigare.

Bra altandörr med klassning på och entredörr ligger i samma prisdivison.
Hannele
CITAT (ErikaLa @ 14-06-2008, 15:06) *
I sommar ska vi flytta ytterdörren som i dagsläget sitter i köket.

På sommaren kommer alla in genom vår köksdörr.
Gudrun i Göteborg
Låt dörren vara där den är. Ev måla eller fixa den så att den "försvinner". Skaffa ny ytterdörr. Se till att den blir väl isolerad.

Allt annat är onödigt jobb och ger risk för drag och andra fel.

Tycker förnumstiga jag blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon