EKLO
Bland Impectas fröer finns en Tuvad sömntuta (lämplig som kantväxt t ex) som jag blev betuttad i när jag såg bilden. Den är ettårig, blekgul, och jag undrar om någon provat? Lätt eller krånglig? Långblommande? Lång utvecklingstid eller kort? Finns det förresten någonstans där man enkelt kan slå upp utvecklingstiden för ettåriga blomster?

inpass mottages tacksammast
Ingrid Zon3
Den var jättesöt, och hade ett kul namn dessutom! Låter som jag känner mig när väckarklockan ringer på vardagsmorgnar. d010.gif giggle.gif

Jag lånade en bok på bibblan som var skriven av de som komponerade ettåringsrabatterna på Göteborgs botaniska (ni vet vad jag menar, 08:a sorry). I den boken stod det om utvecklingstider, hur tidigt man skulle så, allt! Försök få tag i den. Fast det hade ju varit enklare om jag mindes titel eller författare. Kanske nån annan vet?
Irene_L
Här finns en såtabell för ettåringar:
http://www.evart.se/satabell.htm
EKLO
Toppen, tack Irene L. Men hur ligger det till med den lilla tuvade sömntutan tro...?
Platinum
Hade jag aldrig hört talats om så var tvungen att googla, hittade denna info på en frösajt.

"Radavstånd 30 cm, plantavstånd 15 cm. Så direkt på växtplatsen i april-maj. Mylla fröet mycket grunt. Gror efter 10-14 dagar beroende på temperatur. Lättodlad och trivs på de flesta jordar."
EKLO
Tack Platinum - det ser ut som om jag måste prova - hade tänkt vänta till nästa år, men nu blir jag verkligen sugen på att se om det går trots att jag är alldeles för sent ute...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon