Heliconia
25-08-2003, 21:30
Jag har sett en mörklila vallmo som var otroligt snygg.
Blomman var enkel (ej fylld) och ca 50 cm hög, jag kan tänka mig att det är en Papaver simnifierum (Opiumvallmo).
Är det någon som vet vad den heter eller vad jag kan få tag på frön?
tacksam för svar //
Jag har lila vallmo med svart fläck i botten. Jag har försökt att fotografera massor av gånger i olika ljus, men de tunna blombladen gör att färgnyansen inte blir den rätta.
Om det är den lila som du söker vet jag inte, men jag har gott om mogna frökapslar. Vill du testa fröna så sänd ett frankerat kuvert med din adress på.
Heliconia
26-08-2003, 22:54
Trevligt!
Tack för erbjudandet, ett brev kommer på posten...
kremlan
27-08-2003, 08:15
Om din vallmo ser ut som denna så är det en
Opievallmo - Papaver somniferum 'Lauren's Grape'
skickar en bild på den så får du jämföra

Sen undrar jag om det kanske kan finnas kvar lite frön även till mig.
Jag har frön till andra sorters vallmon om du vill ha i utbyte Lena.
Hoppas på tur // Eva
Heliconia
27-08-2003, 13:57
Ja det skulle kunna vara den, den på bilden är i alla fall väldigt snygg.
Tack för tipset!
// Conny
A-L i Askim
27-08-2003, 14:16
Skulle kanske även kunna vara P. Somniferum "Black Peony". Lite svartare och dubbel. Det var min favorit bland sommarblommorna i år...
Mina lila vallmo är inte fullt så mörklila, den svarta fläcken i botten framträder bättre. Namnsorten vet jag inte. Jag såg vallmona på Hovdala slott för 5-6 år sedan och återvände när de var utblommade för att ta en frökapsel. Då var alla vallmona bortrensade och jag frågade en trädgårdsanställd var vallmona tagit vägen. "De har vi tagit bort, vi ska inte ha vallmo mer" blev svaret. Jag frågade var de var kastade och rusade sedan iväg till det ställe där allt bortrensat kastats. Där var massor av frökapslar. Vallmona hade varit i blandade färger så jag tog en kapsel från varje planta, blandade och sådde till våren.
Trädgården på slottet har så smått börjat renoveras, men jag tror att vallmona hade vuxit där i ganska många år innan upprustningen började.
Mariann
29-08-2003, 11:03
Kunde det vara möjligt för mig med att frankera ett kuvär till dig Lena?
Visst!
Gick ut och kollade fröställningarna när jag läst ditt inlägg. Det var blött efter dagsregnet igår, men frökapslarna rasslar trevligt av de torra fröna inuti. Har nu en hel bukett i en burk vid sidan av mig.
fiffigafrun
30-08-2003, 07:09
Hmm, om jag skickar ett frankerat kuvert till dig Lena... Tror du jag också skulle kunna få líte frön? Jag är också på "jakt" efter fler vallmo i dessa färger: rosa, lila, purpur. Om det är någon som vill ha av mig så har jag dessa sorter:
- Enkel, vinröd, mörkt purpur (nästan svart).
- Ljusrosa dubbel, lite fransad s k pionvallmo.
Båda sorterna är ettårig Papaver Somniferum = dvs s k opievallmo
/Karin Å
Mariann
30-08-2003, 08:02
mailar du din adress till mig, Lena?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.