För varje dag jag kommer ut i växthuset har en eller två av min plantor jämnats med marken. Det finns ingen urskiljning på smaken, både tomat- chili- och malaberspenatplantorna har strukit med. Totalt jämnats längs med fotknölarna. Det syns inga spår efter förövarna. Så länge jag hade plantorna i krukor på marken i växthuset fick de vara ifred, men sen jag planterade dem i jorden förra helgen har hälften av plantorna strukit med. Några tips på vad det kan vara och vad jag kan göra

????????
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2008, 15:09
Det var mystiskt. Sniglar kan det nog inte vara, för då hade du ju sett slemspår.
Ifall du haft dörren är stängd kan det inte vara några större djur, finns det sork/råttor/möss i trädgården? för isåfall skulle jag sätta upp dem på listan över misstänkta. Kanske testa med några rått/musfällor och se om något hamnar i den.
Maggan H
14-06-2008, 16:15
Hm, om dörren är öppen, har du rådjur i området? Finns ju dåligt med grönfoder ute pga av torkan, eller kanske har du inte så torrt som vi här i NÖ Skåne? Annars hade jag nog lagt mig i bakhåll och vaktat.....
Jag har inte haft dörren öppen annat än mitt på dan. Vi bor i tätbebyggelse, så rådjur tror jag inte på. Däremot har vi haft invasion av råttor och möss, samt troligtvis en iller eller liknande i vinter. De har käkat upp varenda slang vi hade i uthuset, t om till högtryckstvätten.
Men äter verkligen råttor och möss grönfoder? Vi har inga spår av sork annars i trädgården. Inte heller har jag sett mer än ett par vanliga sniglar.
Biggan_
14-06-2008, 22:40
Undrar om det inte är sniglar ändå! Jag har haft sniglar i mitt växthus och dom äter plantorna ända ner till roten. Det är inte alltid man ser slemspåren.
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2008, 23:13
Ja åtminstone råttor vet jag har käkat tomatplantor så annat lär också slinka ner. Möss äter ju det mesta så det skulle inte förvåna mig om de äter tomatplantor mm. också.
Eva 33c
16-06-2008, 09:31
Det är möjligtvis ingen av dina grannar som "tappat bort" en kanin eller så?
Jag vet fortfarande inte vad odjuren var. Klippte ur botten på stora plastkrukor och trädde över plantorna om barrikad. Detta har tydligen funkat för plantorna får vara i fred nu, Tror nog mest på råttor/möss eftersom vi haft invasion på såna i vinter, de har ätait upp varenda trädgårdsslang för mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.