alvastina
14-06-2008, 16:19
Har en massa fina basilika plantor, misstänker att de ska toppas för att de ska buska till sig.
Ska man göra det redan när plantan är rätt liten eller när är det bäst?
Skola om dem och låt dem acklimatisera sig efter det, därefter kan du börja toppa dem.
Mvh
Fenja
alvastina
14-06-2008, 18:16
hm jag har redan satt ut plantorna. Många pallkrage med dubbel fiberduk resten i ett plastväxthus. Men de verkar trivas bra där, kan jag ma o redan nu börja toppa dem?
... jag har med andra ord gjort fel när jag planterat ett tiotal basilikastänglar i samma kruka...?
Inte visste jag att de buskade till sig genom toppning. De man har köpt i affären dör ju efter att man tagit av dem till matlagning, eller snackar vi en annan sorts basilika nu?
*blir inte riktigt klok på basilika*
[attachment=19700:Basilika...r_080517.JPG]
Jag köpte en vanlig krukad basilika på mataffärn i juli förra året. Tog av toppskotten till matlagning och vattnade hela tiden. Den är förgrenad, och fortfarande fin och användbar, stjälkarna har hunnit bli lite vedartade. Känns som ett litet mirakel faktiskt, men det funkade utan ansträngning (mer än vattningen då).
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2008, 18:49
Jag skördar genom att toppa, och de brukar bli stora välgrenade buskar (med toppning menar jag att jag nyper av toppen jag klipper dem inte ner till backen). Jag brukar ha en 3-5st basilika plantor per kruka när jag förkultiverar, tycker de får gråmögel ifall det är för tätt. Det brukar bli jätteplantor när man odlar i stora krukor el i balkonglåda (jag odlar ej i marken, basilika vill ha varmt om fötterna + åkersniglarna här älskar basilika). Det finns många kul basilikasorter i år har jag bara storbladig och en sort med riktigt små blad liknande de på denna bild som är från tidgare år
[
Ojoj... och jag som i alla år trott att Basilika varit ett hopplöst fall av ettårig säsongsväxt som SKA dö efter ett tag...
Ok, då börjar härmed årets nya mission impossible:
"Projekt Hållalivibasilikan"
Spännande...
TantGredelin
15-06-2008, 07:59
Vi har satt massor av småplantor i två stora krukor som vi toppar hela sommaren. Det fungerar bra, verkar som om man kan göra lite som man vill med basilika, bara det är tillräckligt varmt. Jag köpte ett par plastklockor som jag sätter på krukorna när det blir mycket regn eller kalla nätter. Med den här metoden har man hela tiden små fräscha blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.