fielian
Vi har precis flyttat till hus o nu ska vi börja dona i trädgården..
Jag skulle gärna vilja ha en fin rosrabatt.. har planterat 3 st Isabella Rossellini till o börja med.. men undrar vad jag mer ska ha? Ja detta kanske är en löjlig fråga men jag är INTE erfaren när det gäller växter.. Är det nåt jag bör tänka på? Finns det rosor som blommar längre än andra osv osv? TIPS RÅD ÅSIKTER TAAAAAAACK o gärna bilder på era rosrabatter också wink.gif
Kajsa
Svåra frågor, det bästa är att låna lite olika rosböcker, eller besöka trädgårdar med många rosor nu på sommaren, så man får se rosorna live. Försök gör en mix av olika rosor ur olika grupper, ev. bestämma någon färgskala, ha lite fina perenner emellan som man gillar. Ev höga rosor baktill, kanske en klätterros mot ett vackert stöd osv. Eller blanda in en klematis är ljuvligt.
Har en massa rosor i mitt album, kika runt lite där.
Ezereht
Skulle kollat hur härdiga och mostståndskraftiga de är, och kanske också hur näringskrävande. Sen skulle jag gå efter bladen, vilken sorts blad man gillar, och form. Och så rosornas form, färg ohch doft.

Fast ibland "halkar man dit" på något som blommar ljuvligt och är svårunderhållet i alla fall, fast man börjar med goda intentioner wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon