Fick ett oväntat besök i våras då en kaprifol dök upp ur skuggorna och bredde ut sig längs ena sidan på uteplatsen. Tyvärr så förstör den en rabatt och har ingen höjd att klättra i, s a s. Tänker därför flytta den ca tre meter åt sidan där den skall få egen spaljé.
Så, kan jag klippa ner den lite ihopslingrade växten? Hur mkt? (måste ju få loss den från omgivningen, den har blivit stor redan).
När bör jag flytta den, lite senare i höst? Bor i zon1.
Hannele
26-08-2003, 06:59
Du kan klippa en etablerad kaprifol hur mycket du vill.
Men var lite varsam med en nyplanterad.
Den blir även en fin marktäckare.
Har du inget gammalt fult träd, du vill gömma?
Adri-Anne
26-08-2003, 08:06
Kaprifol går utmärkt att flytta, även stor. Hade en som blev alltför stor, klippte ned den, lät den vila ett par månader och flyttade till ett annat ställe där den kunde bre ut sig som den själv ville. Jag flyttade den ganska sent på hösten, tror det var fram i oktober. Flyttade sedan nr två som också blev för stor, den blev marktäckare mellan toppklocka, riddarsporre, stormhatt och dahlior. Den klippte jag aldrig ned, bara flyttade den.
Båda tog och trivdes dit dom kom.
Nu i dagarna skall jag skicka iväg en 2½ meters rackare, det går nog också bra. Skickade iväg en liknande innan helt upp til Narvik, med Lapplandspilen, det är 25 år sedan, vad jag vet så lever den än.
Detta har jag berättat för att du skall se att kaprifolen kan man i princip behandla nästan hur som helst den klarar sig ändå. Så bara flytta den du.
Hannele; jodå den skall få klättra upp i en stor sibirisk ärtbuske som är på besök från grannen s a s och hänga i grenarna och längs med ett högt plank vid uteplatsen. Spaljén hjälper den att komma dit upp.
Adri-Anne; låter bra, då blir det klippning och flytt i höst! Blommar kaprifoler mer när de fått några år på nacken? Det lät så på dig i ett tidigare inlägg. Jag tycker inte att den här kaprifolen blommar så överdådigt direkt, men så kom den ju till oss nu i våras, den är ju inte så gammal än. Kanske kommer den igång efter några år?
Tackar!!
Adri-Anne
27-08-2003, 08:51
Nu kan jag bara svara för Lonicera Caprifolium, den vanliga kaprifolen.
Den kan man tydligen behandla hur som helst, den växer ändå.
Fick två plantor hos en farbror, efter fem år var det dags att dela buskarna, då fönstret nästan var överväxt. Två år tidigare hade jag lagt ned två grenar i marken, dom klippte jag av och grävde upp, det blev två nya plantor som senare fick klippas ned och flyttas, den ena busken klipptes aldrig, den flyttades på vinst och förlust och tog sig lika bra som den nedklippta.
Om du går in i mitt album på "Tidigare trädgård "så ser du en bild på en grabb som är omringad av dom två kaprifolerna som jag fick av farbrorn, där är dom ca fyra, fem år.
Jag har också bra erfarenheter av att flytta kaprifol. Ju mer starkväxande och etablerad desto bättre går det.
Som unga, nya plantor vill de ha ett par, tre år på sig. Den sommar de bestämt sig för att bli stora blir man överraskad. Kaprifoler verkar inte ha en tonårsperiod som halvstora. De är barn ett tag och vips blir de stora.
Ja, vem vet hur länge den lurat i skuggorna innan den satte fart, för nu är den med bestämdhet stor!!

Vuxit som en tok i sommar! Vilken läcker film det hade blivit om man fotat den varje timme eller så!

Det är nog en vanlig kaprifol tror jag, eller vildkaprifol - vad nu skillnaden är? - den är inte rödorange.
Känns extra härligt att den kom från ingenstans, som en present någonstans ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.