Hej!
Finns det någon som vet hur man gör en originell Ringblomssalva?
Platinum
14-06-2008, 19:43
CITAT (Dilara @ 14-06-2008, 20:34)

Hej!
Finns det någon som vet hur man gör en originell Ringblomssalva?
shenet är en bra källa till hemkok av alla de slag.
http://www.shenet.se/recept/ringblomssalva.html
Originell? Hur menar du?
Mvh
Fenja
hjärtegull
15-06-2008, 09:29
Jag slänger i lite allt möjligt i mina ringblomssalvor, beroende på vem som ska få dom. Rölleka och salvia är vanligt förekommande, förutom ringblomma då.
CITAT (Fenja @ 15-06-2008, 00:39)

Originell? Hur menar du?
Mvh
Fenja
Hade hört att det ska finnas en vanlig (mest använd) Ringblommssalva.
Dilara du kan koka din ringblomssalva på flera olika sätt, börja med av göra avdraget på en eller flera olika oljor: Oliv-, raps-, solros- eller kanske riktigt exklusivt på mandelolja. Sedan kan du koka salvan med bivax, sheasmör, lanolin eller då. Tillsätt mjölksyra om de vill ha den extra inträngande och så vidare. Eller gör den helt vattenbaserad istället, då behöver du andra ingredienser. Shenet.se har en massa bra recept.
Crearome.se har ännu fler recept och råvaror.
Mvh
Fenja
Om du inte tänkt på det så glöm inte att oljorna helst ska vara kallpressade, annars går näringen förlorad.
Gå in som Fenja säger på Crearom och Shenets sidor så kan du botanisera där.
Gjorde en del hudvårds produkter på för tio år sedan(mineraloljor och syntetiska dofter göre sig icke besvär hemma hos mig), jag hade så svårt att hitta bra märken på den tiden.
Numera finns det så mycket bra färdiga så nu gör jag mest bara oljeblandningar som är lätta att röra ihop och hutlöst dyra att köpa färdigt.
Har lite i bakhuvudet att göra Ringblomsolja om Ringblommorna tar sig på balkongen.
Tack för tipsen. Och Shenet var en bra sida, den tackar jag för!
therese.kvist
29-06-2008, 06:02
Jag hittade inte recept på salvan??? Stod så mkt annat överallt.
Ska man inte lägga ringblommor i en flaska och hälla över olja i ett antal veckor först??
polecat
29-06-2008, 09:09
Det här receptet använder jag :
Plocka blombladen och lägg i en ljus glasburk. Fyll på med oliv- eller solrosolja så att bladen täcks.
Låt stå i ett soligt fönster i ca. 4 veckor. Skaka burken varje dag.
Sila bort blombladen.
Blanda först 1 del ringblommeolja med 4-5 delar neutral olja.
Räkna med ca. 3 delar av denna olja till 1 del bivax.
Värm allt i ett vattenbad. Rör om och häll på små burkar med lock.
/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.