Christoffer
Vilka grönsaker och kryddväxter kan man plocka bladen av, och som sedan växer ut igen,
t ex som fallet är med plocksallat och malört?
EKLO
Alla kryddväxter jag känner till plockar man av hela tiden, och det kommer nytt. De är ju fleråriga. När det gäller grönsaker och sådant: Mangold, spenat (men de går - åtminstone hos mig - tyvärr oftast upp i blom kvickt, och sen funkar det inte så bra. Det där beror på att de är känsliga för värme). Vissa år odlar jag isbergsslallat och andra sallater som plocksallat och nallar blad hela tiden - men i år har jag gallrat för att få fram fina huvuden... Säkert funkar det med flera av de asiatiska kål- och bladväxterna, men dem kan inte jag. Grönkål funkar också förresten.
Christoffer
Hur är det med Ruccola? Jag minns en gång att det inte kom upp så mycket mer?
EKLO
Ruccola är ju ett (kärt) bekymmer lite grann, tycker jag. De gror ju så föredömligt snabbt och blir så bra medan det är svalt, men i värme går de snabbt i blom, och när man sedan sår nytt i stekvärmen gror de knappast alls. Och inte kommer det nya blad hela tiden heller. Jag har just satt en ny experimentsådd i kylen att gro, för utplantering sedan - får se om det funkar - man vill ju gärna ha ruccola hela sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Den perenna ruccolan (=sandsenap) kan man plocka av längre tid än den vanliga, men även där växer den sakta mitt i sommaren och då blir bladen även lite för peppriga. Sandsenapen är något pepprigare och tyvärr är den inte så härdig, mina plantor levde ca 3år men iår finns inga kvar.

Mangold brukar vara tacksam den kan plockas ända in i okt-nov här. Går plantorna upp i blom beror det på att man sått för tidigt (+vissa sorter är extra känsliga för stocklöpning vid tidig sådd). +Man har ju sånt som mållor, bladamaranter, portlak och dyl. som man också kan plocka blad av
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon