Stina, M-stad
Jag har börjat samla på mej en massa pelargoner då min närmaste trädgårdsbutik har en massa olika som jag inte kunnat motstå! wub.gif Ett alldeles nysått intresse och jag har nu ett antal olika sorter. Tyvärr finns det inga namn på de flesta och det skulle vara intressant att veta.

Det är en äldre herre som har växthusen och har nog haft sen det byggdes för en massa år sedan. Han är väldigt pelargonfrälst han också och har mängder med sorter som han förökar. smile.gif Tyvärr vet han inte vad de flesta heter...

Så jag tänkte kolla om nån vet om nån bra sida där det kan gå att kanske kolla lite vad man har.

Mvh Stina(nygammal användare..)
Christer i Falköping
Jag vet att jag är petig nu, men du menar sorter antar jag? Det är en stor skillnad på de olika arterna, som jag vurmar lätt för, och sorterna som är olika korsningar. Men det borde väl finnas bilder på Pelargonsälskapets sidor? Skall se om jag hittar adressen eller om någon mer insatt kan hjälpa dig.
Christer.
Stevick
www.pelargonsallskapet.se

Går du med där får du massor med tips o råd o kan fråga om allt vad som gäller pelargoner... Du får tillgång till det stora bildgalleriet och mycket mer! Jag kallas Vickan på forumet där..
Stina, M-stad
[attachment=19932:7_Brokbladig.JPG][attachment=19931:12_Rysk_krydd.JPG]
Tack!
Har registrerat mej nu men det tar tydligen ett tag att komma in.. Har dock lagt upp några bilder på några av mina pelargoner i mitt album. Ifall nån skulle ha en liten stund över och känner igen nån.. whistling.gif

Och jag har nog både olika arter(doft, stjärn, vanliga(kallas de zonal?) och så) och olika sorter...? Har inte hunnit sätta mej in i hur allt funkar riktigt än..
Är väl mest förtjust i olika bladformer, färger och mönster. Och hur olika de kan lukta! smile.gif Blommorna har för mej ingen större betydelse även om de är fina. smile.gif

Bilden till höger är på nån rysk kryddpelargon från 1700-talet enligt "min" gubbe i handelsträdgården wink.gif Den vänstra vet jag inte...
Fenja
Den vänstra kan vara en Contrast, den högra en P. fragans 'Nutmeg' om den doftar muskot.
Bild 15 är kanske en Distinction
Bild 13 kan vara en Red Rosebud
Bild 10 möjligen Lady Plymonth
Bild 6 P. Tomentosum om den doftar mint

Det är bra om man får en tydlig bild både på blomma och blad när man ska försöka lista ut vad det är.

Mvh
Fenja
aldo
För att komma in i PS galleri måste du bli betalande medlem .

Men gå in under Länkar så hittar du ju många fina hemsidor rose.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon