Full version: Fick lite växter
Jentukka
Fick växter från min kompis och hon visste inte namn på alla och det som hon sa så glömde jag.

Hon hade också snygg buske med cerise färgade små blommor den hette nånting som viigela? Det fanns 2 varianter en låg och en högre.

Växt nummer 2 hittade brevid vårt hus.

Vissa bilder är suddiga men det blev inte bättre trotts mina försök.
Christer i Falköping
Bild ett tror jag är jätterams, är den hög?
Tvåan är en akleja av något slag.
Trean nja, vete katten
Fyran är en näva ser det ut som, eller kanske inte. Men jag gissar på det i alla fall
Femman ser ut som någon klint, där är bilden lite suddig just på blomman.
Vattna rejält nu, så blir de snart piggare.
Christer.
Jentukka
Ettan är hög och den hade vita klock formade blommor. Fyran växer på jordytan och luktar väldigt stark. Tror att nån hette mariaklocka?
Fenja
Trean kanske är en astillbe?
Femman ser ut som en bergsklint.
Mvh
Fenja
C o a
Tror också att 3an är Astibe!
Maria klocka är där nog ingen. De har långa smala blad!
Christer i Falköping
Då är ettan Jätterams. Fyran skulle jag tro är Flocknäva eller Liten flocknäva. Deras blad doftar rejält. Äcklig doft tycker jag, men man behöver ju inte röra vid bladen om man inte gillar doften.
Christer.
Boxer
Busken kanske är en Weigela ( bilder )
Jentukka
Tack så hemsk mycket till alla!
Och busken var en weigela var lätt att identifiera från din länk Boxer.
cissi i onsala
1 getrams
2 akleja
3 Astible
4 Aklejruta? följ länken och se om det liknar på blad och blomma http://www.terranovanurseries.com/wholesal...ages/thabs1.jpg

5 bergklint ser det ut som

Christer i Falköping
Tror inte det är getrams eftersom den är jättehög, annars var det nästa alternativ. Tror dessutom vi ser bladen från aklejrutan närmast kameran, men det är väl växten under vi kikar på? Den har ju vita blommor och då tror jag mera på nävan.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon