hosselompan
Min 7-åriga vinranka som står i ett stort växthus i Skåne har de senaste tre åren drabbats av någon åkomma som först yttrar genom att bladen får bleka fläckar.
Senare gulnar bladen och faller.
Druvorna blir grålaktiga och spruckna, samtliga får kasseras.

Jag misstänker någon svampsjukdom, så de två senaste vintrarna har växthuset rengjorts ordentligt, sedan har jag bränt svavel i flera olika omgångar.
Har även sprutat med medel mot mjöldagg.

Emellertid verkar inget av detta hjälpa.

Finns det någon som vet vad mitt problem består i och, framför allt, finns det någon metod för att bli av med eländet?
Bassam
det är svamp sjukdom under fukt blir mjöl , men under varm vädret blir spruckna , det heter ( ludd vit), och du kan vattna med ATAMON.
Lycka till, H:Bassam
Rosmarin
Svampsjukdomar på vinrankor behandlas bäst med kopparsulfat och släckt kalk (s.k. Bordeauxvätska) som sprutas på bladen flera gånger under vår och sommaren. Fråga i närmaste plantskola.
Åsa, mälardalen zon 2
Bordeauxvätska säljs väl inte längre försvann inte den för många herrans år sedan i Sverige?? Den används inte heller inom yrkesodling i Sverige men jag har för mig att det finns recept på Bordeauxvätska i någon av L-Å Gustavssons tjocka rosböcker.
Rosmarin
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-06-2008, 11:21) *
Bordeauxvätska säljs väl inte längre försvann inte den för många herrans år sedan i Sverige?? Den används inte heller inom yrkesodling i Sverige men jag har för mig att det finns recept på Bordeauxvätska i någon av L-Å Gustavssons tjocka rosböcker.

Men så bra att du känner till detta Åsa! Jag har nämligen aldrig hittills träffat någon i Sverige som vet vad detta är för något. Hur är denna vätska klassad i Sverige? Miljöaspekter och sådant tänker jag i första hand på, men även om du , eller någon annan, känner till andra intressanta fakta.
RibesRubusVitis
John Seymour ger ett recept i ”Självhushållning i trädgården”:

Blanda 250 g kopparsulfat med 25 l vatten. Gör sedan en ”välling” av 160 g osläckt kalk och litet vatten och häll vällingen i kopparsulfatlösningen genom ett fint såll. Pröva blandningen med en ren kniv: om bladet täcks av en tunn kopparfilm tillsätts mera kalkvälling så att kopparn blir helt löst.

Själv vet jag ingen som använder bordeauxvätska i dag. För egen del har jag lyckats bra mot mjöldagg på vinrankor inomhus med vanlig mjölk, en del i nio delar vatten, alltså en tioprocentig blandning.
Rosmarin
Recept på Bordeauxvätska:

Lös upp 200g kopparsulfat i 2 liter vatten i en hink.
Blanda i en annan hink 300 g nyligen släckt kalk i 4 liter vatten.
Då allt är upplöst häll kalklösningen i kopparsulfatlösningen.
Tillsätt vatten tills den sammanlagda blandningen mäter 10 liter
Låt vila ett dygn.

Men observera att jag inte vet hur detta är klassat i Sverige. Miljö och hälsoaspekter. I Frankrike är det klassat som ekologiskt, men franska och svenska regler är inte alltid överens, det är helt klart... Och jag har aldrig använt detta i min trädgård i Sverige eftersom jag inte vet. KAN NåGON UPPLYSA MIG På DENNA PUNKT???

Det jag kan säga är att jag inte känner en enda vinbonde i Frankrike (och jag känner MåNGA!!!) som inte behandlar sina vinstockar med detta från tidig vår till skörd. Även grönsaksodlare jag känner i Frankrike proffs och amatörer gör likadant. Allt från tomater till persikor och gurkor och kål... Men det är inte bara mjöldagg man behandlar mot. Även mot pistillröta använder man detta medel. Jag ville inte duscha mina grönsaker med detta i början men alla mina tomater ruttnade bort och grannarna skakade på huvudet och tyckte att jag var väldigt korkad som "tror att det går att odla tomater utan "Bordeauxvätska" "... Ja, man börjar ju undra... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon