Annixxa
15-06-2008, 11:12
För några månader sedan planterade vi två uppstammade små lägerhäggar. Nu har bladen fått bruna kanter. Är det för lite vatten, för mycket vatten eller någon sjukdom? Någon som vet? De får väldigt mycket sol. När vi planterade dem så grävde vi rätt stort och fyllde på med ny jord eftersom det är mycket grus och sand där de står. Skulle vi gjort något annat?
Jag vill gärna rädda dem förstås, men är inte så kunnig...
Mvh Annika i södra Skåne
ingrids
16-06-2008, 09:04
Hej, vad jag kan läsa mig till kan lagerhägg få bladskador av för stark sol och det du beskriver låter som för mycket sol - helst i kombination med blåst. För lite vatten kan också vara en faktor.
Jag satte en lagerhägg hösten 2006. Den står mot öster och har full sol till 14-tiden. Eftersom jag har hört att solen ska gå hårt åt mot bladen täckte jag den med juteväv under våren 2007. När jag tog bort juteväven var bladen ändå bruna och fula. Eftersom det inte hjälpte att täcka den så struntade jag i det nu i vår och nu är den jättefin!! Mitt antagande är att den behöver lite tid på sej att få ner rötterna ordentligt.
/Niklas
Annixxa
16-06-2008, 20:31
Tack för svaren! Ska alltså inte förlora hoppet!
//Annika
Aqvakul
16-06-2008, 20:36
Vattna och ha tålamod!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.