Full version: Löjtnantshjärta
Cathis
Såg att mina löjtnantshjärtan fått frökapslar och genast vaknade såbegäret till liv,
men hur ska jag göra. Ska dom sitta på plantan tills de mognat, ska dom sås färska
eller ska jag plocka in dom och så dom i vår, behöver dom en köldperiod för att gro??

Oj det blev många frågor sweatingbullets.gif , hoppas någon kan ge lite tips tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hos mig självsår de sig rikligt jag hittar löjtnantshjärtan överallt.

Bäst grobarhet brukar färska frön ha så du behöver inte torka dem. Jag skulle bara strössla ut dem på en jordyta som hålls fri från ogräs (ljusgroende frön så antinen strösslar man bara ut dem på ytan eller så täcker man dem mycket tunnt med jord). Löjtnantshjärtan har frön som ibland gror utan kallstratifiering men ofta brukar de behöva kallstratifiering. Fröerna ska sitta kvar på plantan och mogna, när frökapslarna börjar spricka upp kan man skörda fröerna.
Cathis
Så bra då vet jag hur jag ska göra. Tack Åsa thanks.gif
Grå
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-06-2008, 12:32) *
Hos mig självsår de sig rikligt jag hittar löjtnantshjärtan överallt.

Bäst grobarhet brukar färska frön ha så du behöver inte torka dem. Jag skulle bara strössla ut dem på en jordyta som hålls fri från ogräs (ljusgroende frön så antinen strösslar man bara ut dem på ytan eller så täcker man dem mycket tunnt med jord). Löjtnantshjärtan har frön som ibland gror utan kallstratifiering men ofta brukar de behöva kallstratifiering. Fröerna ska sitta kvar på plantan och mogna, när frökapslarna börjar spricka upp kan man skörda fröerna.

Svärmor sa en gång att när det gäller fröer från perenna växter som hon vill föröka så sår hon dem direkt i krukor som hon låter stå ute tills de gror nästa år. Då får de i princip samma betingelser som om de frösått sig själva, bara att man får dem i krukor som är smidiga att flytta om man vill plantera dem någon annanstans.
Det tyckte jag lät smart och ska prova själv med bl.a Löjntantshjärtat jag har i Småland för att flytta upp hit till Västergötland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon