|
Var ute och gick med min hund när jag fick se denna bisvärm som precis landat i ett gammalt äppelträd vid en åkerkant. Lägger upp ett par bilder så får ni tycka om dem (bina)
Aqvakul
15-06-2008, 12:29
Såna fräcka bilder!
CITAT (Aqvakul @ 15-06-2008, 13:29)  Såna fräcka bilder! Kul att du tycker om bilkderna, men bina då!!!
Visst är det läckert men samtidigt lite "sådär" att ha dom på tomten. Vi hade ett gäng bin för några år sedan, som förmodligen rymt hemifrån. Ett telefonsamtal till en biodlare och någon timma senare, fick vi hjälp.   De bin som var kvar blev lite sura, men de gav sig snart av.
Har försökt att få tag i ngn. biodlare, men här på landet är det lite svårt. Tyvärr. Det är fina bilder du lagt upp.
Fågelvägen
15-06-2008, 13:29
Biodlare kan resa långa vägar för att samla in en bisvärm. De är värdefulla, speciellt om man inte behöver våga livhanken för att locka in dem i en korg eller låda. Skorstenar är värre! Du kan säkert hitta en lokal biodlare på biodlarnas hemsida. Antagligen är det någon granne som förlorat en svärm. De flyger inte så långt, bina alltså.
Hannele
15-06-2008, 21:21
CITAT (Boxer @ 15-06-2008, 14:04)  Visst är det läckert men samtidigt lite "sådär" att ha dom på tomten. En bisvärm är ofarlig, de är upptagna av att skydda drottningen och helt ointresserade av människor.
CITAT (Boxer @ 15-06-2008, 14:04)  Visst är det läckert men samtidigt lite "sådär" att ha dom på tomten. Vi hade ett gäng bin för några år sedan, som förmodligen rymt hemifrån. Ett telefonsamtal till en biodlare och någon timma senare, fick vi hjälp.   De bin som var kvar blev lite sura, men de gav sig snart av. Jag får frostbrytningar när jag ser bilderna...ryyyys!!!! Skulle heller inte vilja ha dom på tomten Men bin skyddar väl inte alltid drottningen HANNELE??? flyger dom inte omkring och samlar pollen eller vad det är, och skrämmer slag på sånna som mej????
Hur skulle din trädgård se ut utan bin och humlor undrar Eden.
CITAT (eden @ 15-06-2008, 23:05)  Hur skulle din trädgård se ut utan bin och humlor undrar Eden.  Hummlor är hjärtligt välkommna både att bo och äta där Bina däremot, får gärna vara där, men inte bo där. En fördel med forumet är, att jag numera inte löper gatlopp för randiga blomflugor Men bin och getingar, då springer jag
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 21:35)  Jag får frostbrytningar när jag ser bilderna...ryyyys!!!! Skulle heller inte vilja ha dom på tomten Men bin skyddar väl inte alltid drottningen HANNELE??? flyger dom inte omkring och samlar pollen eller vad det är, och skrämmer slag på sånna som mej????  När de svärmar och inte har hittat något bra ny plats att bo i är de helt upptagna med att skydda drottningen, då samlar de inget pollen, de har ju inga larver att mata.
Hannele
16-06-2008, 13:00
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 22:35)  Men bin skyddar väl inte alltid drottningen HANNELE??? flyger dom inte omkring och samlar pollen eller vad det är, och skrämmer slag på sånna som mej????  Här var det bara tal om en SVÄRM... En svärm är ointresserad av omgivningen. Som Kurt säger, vad som händer i ett bisamhälle, är en annan sak. Arbetsbin dricker inte saft & kakor och attackerar inte människor.  Man ska inte blanda ihop bin och getingar.
CITAT (Hannele @ 16-06-2008, 14:00)  Här var det bara tal om en SVÄRM... En svärm är ointresserad av omgivningen. Som Kurt säger, vad som händer i ett bisamhälle, är en annan sak. Arbetsbin dricker inte saft & kakor och attackerar inte människor. Man ska inte blanda ihop bin och getingar. AAA...Då är jag med. Dom skiter i oss när dom svärmar...
skogstroll
17-06-2008, 07:52
CITAT (eden @ 15-06-2008, 12:56)  Var ute och gick med min hund när jag fick se denna bisvärm som precis landat i ett gammalt äppelträd vid en åkerkant. Lägger upp ett par bilder så får ni tycka om dem (bina) Fina bin, det är bra att de finns alls  Jag har bålgetingar själv men hade nog föredragit bin
De brukar ju svärma just vid den här tiden på året. För några veckor sedan dök det upp två st bisvärmar samtidigt i centrala Växjö, folk gick mycket när och fotograferade. Så länge man rör sig försiktigt, är det ingen fara: http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/bi-syssla-...mhet(651591).gm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|