Lilla snigel
När vi flyttade in hade de som bodde innan oss planterat buskar utmed tomtgränsen. Halva är en syrenhäck och halva nåt helt annat. Jag vet inte vad den heter men den har små blad, växer som ogräs och är väldigt tät och fin. Den klipper sambon minst en gång per år och tar då även syrenbuskarna. Allt som sticker upp över kanten på staketet. Jag skäller på honom och säger att de aldrig kommer blomma eftersom har klipper topparna på den hela tiden. Jag håller med honom om att det inte är så snyggt att ha en halv vältrimmad häck och en halv viltvuxen men vad gör man då? Förstår inte riktigt vad personen tänkte som valde buskarna. Jag vill ju ha en fin häck men vitsen med syrener är ju de vackra blommorna. Tacksam för alla tips!
Aqvakul
Om det är liguster du har, så är väl kombinationen med syren mindre lyckad, om du nu vill att det ska se enhetligt ut. Bondsyren gör sig bäst om den får växa ganska fritt och att äldre grenar tas av nere vid marken. Det innebär en häck som gärna blir 3-4 meter hög och ett par meter bred. Det blir rätt mycket häck om tomten är liten.
Personligen skulle jag fundera på att flytta några av syrenplantorna och placera dem solitärt och plantera liguster på alltihopa eller annars välja en annan häckväxt som bättre harmonierar med ligustern.
KURT
Jag är också tveksam till att så många väljer syren som häckväxt, som vildväxande är det ju OK. Förutom att den blir ganska hög, men som klippt häck tycker jag att det finns många som är bättre.
Lilla snigel
Försöker mig på att klistra in en bild på häcken.

[attachment=19756:P1020848__Large_.JPG]

Ja precis som flera skriver verkar det ju urdumt med syren som häck. Den är dessutom placerad i den änden av tomten där det är ganska trångt. Vi har en lite tomt, inte mer än kanske 6 meter på bredaste stället. När de växer upp ordentligt kommer den ta på tok för mycket plats. Kan man sälja "begagnade" buskar?
Aqvakul
Det ser ut som måbär! En trevlig och tålig häck, men som "matchas" ännu sämre av syrenen.

Visst kan man sälja begagnade buskar!
Lilla snigel
CITAT (Aqvakul @ 15-06-2008, 17:15) *
Det ser ut som måbär! En trevlig och tålig häck, men som "matchas" ännu sämre av syrenen.

Nej, den här har inga bär.
Aqvakul
Klart det inte blir några bär om man klipper av blommorna.....

Lilla snigel
CITAT (Aqvakul @ 15-06-2008, 17:42) *
Klart det inte blir några bär om man klipper av blommorna.....

whistling.gif Hoppsan då...
Men vi klippte den inte de första åren och jag kan inte påminna mig om att det var några bär. Har man småbarn brukar man lägga märke till sånt.
Aqvakul
Måbär (Ribes alpinum) är släkt med vinbär. Jämför också gärna med bilder på nätet.
Sommartorparn
Visst är det måbär (och en liten gullig flicka!)

Den som planterade er häck kanske inte tänkte sig att syrenen skulle formklippas? Kanske blir snyggare om ni låter den växa fritt?

Jag har något liknande: en formklippt ca 5 meter lång ligusterhäck mitt för huset (eftersom jag vill kunna titta ut) och sedan fortsätter det på ömse sidor med yviga syrénbuskage som ska skydda mot insyn och vind.
KURT
Måbär är förövrigt lätt att föröka med sticklingar.
Aqvakul
Måbär är en fantastiskt trevlig och anspråkslös häck. Tyvärr ser den kanske också lite anspråkslös ut, och försmås därför ofta till förmån för mer spektakulära växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon