Full version: Klätterrosor
Kat
Jag har ett antal klätterrosor (American Pillar) som är tänkta att växa upp efter några störar som upptill binds ihop av tvärslåar TTTTT. Nu undrar jag hur hårt jag kan och bör binda rosorna för att de så småningom ska nå upp till toppen och breda ut sig där. Ska jag vara stenhård med dem och resolut böja in alla skott och grenar till stödet, eller bör jag böja dem succesivt? Vad blir snyggast och är något av alternativen bättre för rosen?
Christina i Taxinge~
På vilket sätt du ska binda upp rosorna - "resolut eller succesivt" är nog egentligen en smaksak.
Jag är väl kanske inte riktigt säker på hur du menar med "succesivt", men iaf är det nog en smaksak.
Rosen tar knappast skada hur du än gör (såvida du inte knyter in den så hårt mot stödet att du 'stryper' grenarna, men det tror jag inte du gör!)

'American Pillar' är en växtvillig ros som ganska snabbt svingar sig upp mot tvärslåarna, så du får nog kolla snudd på dagligen hur det ser ut! smile.gif

AP blommar på fjolårsskotten (kanske på årsskotten också??), så det vill till att den inte fryser ner så mycket på vintern.
AP anses fungera till zon 3 - vilken zon bor du i?

Kat
Jag bor i zon 4. Vissa av de långa skotten tog lite stryk i vintras, men det mesta ser bra ut. De sattes förra året och har rätt bra fart, men ännu är det långt kvar till toppen.
Har du bra tips om hur jag ska kunna skydda dem (säckväv?) under vintern så tar jag gärna emot dem.

Med succesivt, så menar jag att man binder grenarna/skotten lite i taget, så att de så småningom når stödet i någon mer mjuk böj. Jag är helt ovan vid klätterrosor, så jag vet inte alls vad som kan tänkas bli snyggast.
Christina i Taxinge~
Aha - "succesivt".......det kanske blir snyggast så! Lite mjukare....

Som vinterskydd föreslår jag den gröna vinterväven som finns att köpa på plantskolor. Jag minns inte vad sån kostar.....
Jag vet också att Helena som skriver på forumet ibland, rekommenderar picknick-filtarna som Jysk brukar sälja för ca 29,-/st. De lär ska vara utmärkta som vinterskydd!

En gång för flera år sedan vinterskyddade jag en Albertine som bara frös ner i min zon. Jag virade in rosen i vinterväv och innanför väven hade jag också en massa granris.
Rosen frös ner iaf thumbdown.gif

Efter det pjoskar jag aldrig med rosorna - går det så går det!

(Om du eventuellt skulle vilja testa nån annan ros så är multiforahybriderna nästan sanslöst växtkraftiga!)

Kat
Jag tar gärna tips på bra plantor som klarar sig fint här där jag bor! tummenupp.gif
Helst sådana som är motståndskraftiga mot angrepp också, eftersom jag är en lat odlare.
Jag är SÅ less på löss just nu!
(Men idag har jag sett många nyckelpigor!!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon