Jag kör Photoshop Elements 5 på min stationära dator med Windows XP......utan problem.
Nu har jag installerat PS Elements 5 på vår bärbara dator som har Windows Vista.........problem.
Det funkar sååå trögt sååå trögt. Bla om jag vill använda specialeffekter och lagerstilar (som ligger till höger i PSE 5) så går det inte bläddra i listen som visas. Den står på Alla. Här ska jag ju kunna välja tex lagerstilar, fotoeffekter. filter eller alla.
Någon fler som upplever dessa problem med PSE och Vista och hur kan jag åtgärda ?
Jag har bara installerat programmet från en CD.....är det något mer jag bör göra ?
Du behöver göra en uppdatering till 5.0.2. En länk till nerladdningssidan kommer här.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3569. Fungerar bara om du har 32-bitar Vista, inte 64.
Alphaville
15-06-2008, 17:45
Tycker nog att Windows Vista är knepigt i många lägen...
CITAT (Ramred @ 15-06-2008, 18:45)

Du behöver göra en uppdatering till 5.0.2. En länk till nerladdningssidan kommer här.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3569. Fungerar bara om du har 32-bitar Vista, inte 64.

var kollar jag om jag har 32 eller 64 ?
KLicka på windowsloggan ner i vänsterhörnet, högerklicka på dator i högerkolumnen, välj egenskaper. Där ser du vid systemtyp om du har 32 eller 64.
CITAT (Alphaville @ 15-06-2008, 18:45)

Tycker nog att Windows Vista är knepigt i många lägen...
Instämmer. Jag har XP på min stationär och kommer inte att uppgradera till Vista.
CITAT (Ramred @ 15-06-2008, 19:45)

KLicka på windowsloggan ner i vänsterhörnet, högerklicka på dator i högerkolumnen, välj egenskaper. Där ser du vid systemtyp om du har 32 eller 64.
Tack....nu hittade jag det. Jag kommer inte in på sidan pga "Scheduled Maintenance" tydligen något underhåll om jag förstår saken rätt. Skall testa igen senare.
Tack för all hjälp.
*Stintan*
15-06-2008, 20:08
Alba har du ingen liten klisterlapp på datorn någonstans där det står?
Menar du 32 eller 64.....jo jag hitta det. Tänkte aldrig på att det skulle finnas en klisterlapp....hittade det under kontrollpanelen.
CITAT (Ramred @ 15-06-2008, 18:45)

Till sist kom jag nu in på sidan och har laddat ner uppdateringar.
Då får jag upp ett felmeddelande att den inte hittar Photoshop Elements 5.
Så här står det:
Set up cannot fing Photoshop Elemenmts 5. Please re-install PSE 5 before applying.This update will be aborted.
Jag har avinstallerat PSE 5 och installerat om flera gånger med får upp samma felmeddelande.
Ingen som har något tips till mig. Blir tokig....har mixtrat med detta i flera timmar.
Vågar inte svara på varför det blir som det bli, men efter en koll på Adobes sida, så kolla först att du har adminstratörsrättigheter. Är du den enda med ett konto på datorn, så är du det, annars kolla. Sen så står det så här:
Important note: Download the files and install and use Photoshop Elements with an account that has Administrative privileges. The updater process may fail if you are running the application under the Standard User Mode and change the default extraction location. This is due to standard users' access privilege rights set by Windows Vista.
1. Double-click the Adobe Photoshop Elements 5.0.2 Updater application. If the updater reports that it cannot find the application to update, uninstall Photoshop Elements 5.0, reinstall the application (using the default folder name "Adobe Photoshop Elements 5.0"), and then run the updater.
2. Follow the onscreen instructions.
Note: The updater will take several minutes to complete.
Kolla också så att katalogen där du installerar om har rätt namn.
Prova igen, annars får vi väl hjälpa dig med att leta vad orsaken kan vara.
Ja vi har endast 1 konto. Jag har kollat igenom för att vara säker att inget annat ligger inne från tex Onoff där vi köpte datorn.
Jag förstår inte texten:
The updater process may fail if you are running the application under the Standard User Mode and change the default extraction location. This is due to standard users' access privilege rights set by Windows Vista.
Var kollar jag att jag inte är inne på standard användare ?
Under kontrollpanelen kan du gå in på användarkonton, och sedan användarkonton igen. Där ser du då ditt namn och vad som finns för rättigheter på kontot. Efterom du är enda användaren så bör du ha administratörsrättigheter, såvida det inte är konstruerat ett specifikt administratörskonto. I och med att du kan göra en ominstallation av programvaran så borde inte det vara problemet, men kolla för säkerhetes skull.
Funderar på vad annars som kan fela.... När du avinstallerat, så gå in i utforskaren och kolla så katalogen "Adobe photoshop elements 5.0" är borta, ibland kan det vid avinstallation ligga rester kvar. Ta i så fall bort den katalogen manuellt, och gör om installationen. Då måste den skapa katalogen igen. Zip-filen med uppgraderingen, var packade du upp den? OM du la den i "Adobe photoshop elements 5.0"-katalogen kan det nog störa. Gör i så fall en ny katalog på skrivbordet, eller annan plats som är lätt att hitta, och packa upp på nytt.
Ska fundera vidare vad som kan krångla...
Alba, verkar som det är "språkproblem" efter närmare efterforskning. Har skickat ett PM till dig.
Tusen tack för all hjälp. Men nu verkar det bli stopp i allt för nu funkar inte DVD-enhetn på bärbara datorn. En olycka kommer sällan ensam
Ska försöka få någon ordning på den och sen skall jag testa med den engelska versionen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.