|
jennypenny
26-08-2003, 08:59
Jag hade tänkt att jag skulle hacka basilika och sedan frysa in hacket i fryspåsar. Är det någon som vet om det är en bra förvaringsmetod.
Hannele
26-08-2003, 10:45
Varför kan du inte ha krukan vid köksfönstret?
Absolut! Men du behöver inte hacka bladen heller, frysta ät de lätta att smula sönder. Det är klokt att skörda av basilikan då och då så att den får ny, fräsch utväxt. Jag skär av den rätt långt ner, fryser in de nedersta bladen på varje stjälk, sätter stjälken i vatten tills den får rötter, och får på så sätt nya plantor hela tiden. Basilika kan ju vara lite grinig på vintern.
jennypenny
26-08-2003, 11:48
Har fått för mig att basilika inte kan övervintra, men jag kanske har fel. Jag bor i zon 1. Annars kanske man kan plantera över plantan i kruka och låta den övervintra inomhus, då kan jag kanske ha den i köket.
Frysa basilika är ingen bra idé. Den svartnar, vill jag minnas. Njut av den så länge den lever, släng ut den och köp en ny i grönsaksdisken. Det är nog bättre. Tror inte på övervintring heller, eftersom den vill ha mycket ljus.
MadeleineB
26-08-2003, 23:28
Hej! Det går utmärkt att frysa basilika. Bäst är att inte hacka bladen. Lägg i stället lagom mycket hela blad i "gladpack". Du kan lägga många sådana småpaket i en större påse eller burk.
När du sedan ska använda basilikan, tar du ett av småpaketen och klämmer försiktigt på det. Sedan öppnar du det och lägger den ännu frysta basilikan direkt i maten du lagar.
Varför är det bättre att göra så, än att hacka den först?
Jo, den behåller smaken mycket bättre, om man fryser in den hel.
Lycka till med din goda basilika. Jag ser nu att någon annan har skrivit nästan samma sak.
När det gäller övervintring: basilikan klarar absolut ingen frost! Så ta in den i köksfönstret (eller i växthus, men det får inte bli under noll!).
Däremot trivs den alldeles utmärkt i köksfönstret, OM det inte är alltför torrt. Tyvärr (för växternas del) har vi ju ofta ett element under fönstret. Det gör att växten utsätts för torr värme, som särskilt basilikan har svårt att klara.
Jag brukar dra ner på värmen litet, se till att vattna basilikan varje dag och gärna ha ett större fat under, där det står litet vatten (men observera att basilikan inte klarar att stå i vatten, du måste höja upp den med stenar eller liknande, så att vattennivån är under krukan). Då får den ett litet fuktigare mikroklimat, som den trivs mycket bättre med.
Lycka till med basilikan MadeleineB
kryddan
27-08-2003, 08:28
Jag brukar frysa in min i iskubslådor - lägger ett gäng blad i varje kub och så lite vatten på så att den inte får frostskador - perfekt att peta ut och stoppa i maten sedan
jennypenny
27-08-2003, 08:43
Tack så mycket för alla eminenta svar. Om man i stället vill torka basilikan, hur går man då till väga?
Torka inte, då blir den svart och trist och tämligen smaklös. Basilika fryser redan vid +10 grader så ta in den över natten i tid.
Hannele
28-08-2003, 07:47
I Gröna Rum i går gjorde dom glass av basilika... http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2326
MadeleineB
28-08-2003, 09:57
Basilika är faktiskt en av de få örter som inte blir så bra när man torkar den. Smaken förändras mycket kraftigt och bara om du har enorma mängder basilika, skulle jag rekommendera dig att torka en del. Fryst basilika är mycket godare och smakar mycket mer som färsk! Iskubslådan var ett bra förslag tycker jag och det ska jag testa. Du kan också hacka basilika, packa den hårt i en glasburk och slå över olivolja så att det täcker. Men du måste passa den noga, för ibland börjar oljan se grumlig ut. Det beror på att delar av basilikan börjat ruttna och då måste du kasta alltihop. Därför brukar jag köpa basilika i olja i stället för att göra själv. Men om du är beredd på att kolla och i värsta fall slänga det som blivit dåligt, kan det kanske vara kul att prova den metoden... Hälsningar MadeleineB
Hej MadeleineB! Jag testade att göra basilika-olja enligt följande recept: Jag krossade bladen lätt i mortel, hällde olja över, lät det stå i rumstemperatur i en vecka, skakade om varje dag och silade sedan bort bladen. Är det rätt hanterat? Kan man möjligen låta det stå längre? En del av bladen antog en brunbeige färg, men det luktade inte eller smakade konstigt...nu har jag oljan i kylen och använder den till dressing eller häller i en "slatt" när jag ska smakförhöja något. Hur brukar du göra?!?!? Alla erfarenheter om jag får be! Hur länge håller sig basilika-oljan? PLEASE, tell me!!! Hälsningar Sanna
MadeleineB
28-08-2003, 18:03
Hej Sanna! Jag tror du gjorde rätt, det är mycket bättre att sila bort bladen. Annars kan de som sagt börja ruttna i oljan. Smakar din olja basilika, tycker du? Om den har en god basilikasmak, verkar det dumt att låta den stå längre, tycker jag. Då riskerar man att den blir dålig. Men så länge oljan inte blir grumlig, du ser tydligt när den börjar bli det (det blir liksom litet slemmigt omkring bladen, stor skillnad mot hur oljan ser ut när den är OK). Om du inte är riktigt nöjd med basilikasmaken, kan du prova försiktigt att låta den stå litet längre, men inte alltför länge. Men titta noga på den, innan du silar, så att du inte använder oljan om den blivit dålig.
När du väl har silat bort basilikabladen, håller sig oljan rätt länge. Ungefär som okryddad olja, skulle jag tro.
Jättegott i sallader, pesto, till tomater.....just nu tryter fantasin, men du har säkert redan själv märkt hur god den blir.
Själv är jag som jag sagt litet feg. Jag har också haft tillgång till färdig basilikaolja tidigare, och då har jag inte brytt mig om att försöka själv, eftersom jag kände till att det kan bli problem.
Men nu har jag inte någon "proffsgjord" längre, så jag tänker försöka själv. Återkommer med fler utlåtanden, när jag har skaffat mer erfarenhet. Hälsningar MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|