enlg
När de nu äntligen släpper sina knoppar och blommar så fantastiskt underbart vackra, pionerna alltså, så vimlar det plötsligt av myror på blommorna. Vad gör de där och ska jag ta bort dem? Fler med samma fenomen? Mvh Lisa
Aqvakul
"mjölkar" bladlöss, kanske....
enlg
Jaha du det har du rätt i, har bara inte sett dom mängderna förr, och aldrig på finpionen. Nåväl de får väl vara kvar och fungera som ett slags svart rörligt mönster då...
johannaiuppsala
Mina pioner har också fullt med myror .... och löss. Flera andra växter också, rosor mfl. Man kan spruta vatten med hård stråle alt. såpvatten som min mamma brukar göra.

Lycka till!
Irene_L
Pionens knopp utsöndrar en sötaktig vätska som myrorna är galna i. De gör ingen skada på knoppen.
catlady
Här nere i Skåne vet vi att det faktiskt tvärtom kan behövas några myror på knopparna för att de ska kunna spricka och slå ut ordentligt! Så oroa dig inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon