Micke_H
Hej.

Vår trädgård har blivit invaderad av någon slags ogräs i blomsterform.
Min undran är: Vad är detta och hur får jag bort det. Det sprider sig snabbt som bara den.

Se bilder.

Mvh Micke
Eva i Västerås
Ser ut som sån sort man kan köra ner med gräsklipparen. Har du provat?
Ganska söta små blommor annars.
hjärtegull
Man kan väl köra ner allt ogräs med gräsklipparen...?

Frågan är väl bara hur man får bort det permanent.

Jag känner tyvärr inte igen växten, men det finns säkert någon annan dom gör det här.

Lycka till!
karjo
Är gräsmattan nyanlagd? Det ser lite ut så... I så fall brukar det ju vara fullt med ogräs innan gräset tagit sig ordentligt. Jag hade nog bara kört över med gräsklipparen innan alla gått i frö. Vattnat massor och fortsatt att klippa, då kommer gräset ta över mer och mer. Eventuellt kanske man måste så i mer gräs, svårt att säga utifrån dina bilder.

Hoppas du lyckas! smile.gif
Eva 33c
Jag blev så nyfiken på vad det kunde vara för växt, kände inte alls igen den. efter lite letande undrar jag om det skulle kunna vara erigeron acer, gråbinka?
Den beskrivs så här i Virtuella floran
Vad tror du, kan det vara den? I så fall är det en ettårig ört som förmodligen inte kommer kunna konkurera med gräset. Slå den innan den fröar om du kan, annars tror jag att det ger sig med tiden ändå. Om det nu är den...
Micke_H
Tack för tipsen. När gräsmattan är inte nylagd utan det växer väldigt dåligt där. Och bevattningsförbud är det också..... sad.gif
Kan vara som ni säger, någonting som har tagit över pga dåligt gräsmatteväxt.

Mvh Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon