|
Christina i Taxinge~
15-06-2008, 20:45
Hur mår era rosor, har ni kollat? Jag hör & läser om sjukdomar och ohyra på rosorna i år, så det låter som om det vore värre än vanligt!? Än så länge tycker jag att det varit bättre än vanligt! Den eländiga viveln som brukar knipsa av knopparna på pimpinellerna har jag inte sett ett spår av! Stekeln(?) som vecklar bladen till cigarrer har jag inte sett till heller. Och rosentriten som klibbar ihop bladen - var är den...? Och otyget som förvandlar bladen till "papper" är inte här heller! Svartfläckssjuka har jag inte märkt av ännu Mjöldagg har jag inte på nån enda ros Barkfläckssjuka? Nej! Rosrost? Nej! Inte ens på 'Parfume de l' Haÿ' vilket är rekord! Bladlöss? Mängder! Men de räknas liksom inte....de gör just ingen skada, men äckelfaktorn är hög! Nu tror jag inte att mina rosor kommer att klara sig undan i år med enbart löss - sfs kommer säkert om inte annat. Hur tycker ni det ser ut bland era rosor?
Mer än vanligt, mycket mjöldagg, troligen för allt regn som föll i vinter. En del svartfläck redan och olika steklar har jag nupit bort en massa blad/knoppar. Har sprutat med Binab, det har inte hjälpt så här långt, men jag får ta det med ro, jag kan inte jaga ihjäl mig, har för mycket rosor för det. Jo Christina jag har inga löss än, men dom kommer säkert.
Christina i Taxinge~
15-06-2008, 21:27
Hmmmm.........har man löss har man inget av "det andra" och tvärtom!?
Adelina
15-06-2008, 21:37
Christina, förstår att du inte har några djur på dina rosor. Sveriges samlade rosätarbefolkning bor nämligen hos mig f t Nä, men skämt åsido. mycket kryp, mycket löss, mjöldagg men inga andra svampsjukdomar. Än...
Christina i Taxinge~
15-06-2008, 21:43
Nää...? Stackars dig!!!!
Men nån mer än jag måste väl vara utan odjur & sjukdomar just nu?? Jag brukar alltid höra till majoriteten....
Adelina
15-06-2008, 21:55
Fast det är inte så farligt Jag tillhör de som inte gör så mycket med de där små liven, bara de lämnar nån liten blomma kvar att sniffa på. Förr eller senare förvinner de! Tycker att bara nu idag (när vi äääntligen fick lite vatten och det har blåst några dar) så har de minskat i antal. Hoppas att de inte är på väg till dej bara!
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 15-06-2008, 21:45)  Hur mår era rosor, har ni kollat? Jo, tackar som frågar! Förra året minns jag som en orgie i rosensteklar, rosenstrit o alla andra knopp-och-bladfördärvare så nu har jag gått fram som en slåttermaskin bland knoppar och blad, allt misstänkt har obönhörligen åkt in i spisen, men nu verkar det vara under kontroll, ta i trä. Jaa, bladlössen är kvar men nyckelpigorna o deras polare ska ju leva, dom oxå, o dessutom fick vi världens åskregn i natt så några stycken bladlöss fick nog en simlektion
Christina i Taxinge~
16-06-2008, 11:50
Hoppsan, va du jobbat! Tur det gav resultat.....
Klart jag kollat,löss?ja massor hoppas fåglarna blir feta. Lite ihoprullade blad,det kan jag lever med,inget annat än så länge. Jag spruta aldrig något medel på mina rosor förutom vatten, de får klara sig med hjälp av de nyttoinsekter och fåglar som finns.
susannio
16-06-2008, 15:16
Hej Christina!
Har inte sett någon ohyra/sjukdommar på mina plantor, än, förutom lite bladlöss, varken i Göteborg- eller Karlstad regionen.
Sprutade nyligen med Binab och såpa för att om möjligt förebygga och lindra angrepp.
Har haft Ingrid Bergman tillfälligt planterade i skugga och de verkar inte heller vara angripna trots den något miserabla placeringen.
Dock sett kraftiga angrepp av rosrost i Göteborg, men inte hos mig, kan säkert bero på vilken ros det är.
/Susanne
Christina i Taxinge~
16-06-2008, 17:18
Nu börjar det likna nåt! Två stycken med nästan bara löss. Då gäller det att glädjas så länge det varar.....
Lite löss här och där som man enkelt petar bort men annars väldigt stillsamt. Kanske är det blåsten som varit senaste tiden som sopat bort dom små rackarna?
Äckliga larver och hysteriskt med bladlöss. Fast nu är de mycket färre om det nu beror på mina nypor eller regnet?
Christina i Taxinge~
16-06-2008, 19:17
CITAT (myy @ 16-06-2008, 19:59)  Äckliga larver och hysteriskt med bladlöss. Fast nu är de mycket färre om det nu beror på mina nypor eller regnet? En kombination skulle jag tro! Och snart har lössen försvunnit helt alldeles av sig själva....det brukar de göra.
Heidi24
16-06-2008, 20:01
Här finns det löss i mängder, steklar, stritar och en ros (New Dawn) är full med mjöldagg. Fick klippa ner hela Jeanne D'Arc, pga feta svarta larver i alla blad. Hoppas hon kommer igen nästa sommar. Jag planterade en Ilse Krohn Superior i våras och alla grenarna skrumpnade i topparna. Nu kommer det nya skott. Det positiva är att det på de andra rosorna finns hur mycket knoppar som helst att se fram emot!
Bladlöss - självklart, i drivor. I övrigt inte så mycket (än) som förra året. Har dock sett begynnande rosrostansamlingar, antydan till svartfläck, och en andning mjöldagg. Undrar om inte den extrema försommartorkan är boven i dramat.
Appropå bladlöss => när är det säsong för nyckelpigorna? Varför är inte de lika tidiga ut som bladlössen? Om de vore det skulle vi kunna ha drivor av nyckelpigor också, eftersom det finns så mycket mat åt dem!? Mera nyckelpigor åt folket!
Appropå bladlöss II => vilka småfåglar är det jag ska bjuda in för att decimera bladlössbeståndet? /Stefan
Christina i Taxinge~
16-06-2008, 20:25
Hos mig är det mest talgoxar & blåmesar som käkar löss! Det är ett väldigt kivande i buskarna Och massor av koltrastar, men jag tror inte de äter löss......
Fredrik på Munsö
16-06-2008, 21:21
Jag har svartfläck, men de kommer mest på de rosor som har blad kvar från förra året. Nästa vinter ska jag ta bort alla blad tidigt. För första gången har jag också mjöldagg, det har jag aldrig haft förut. Men det verkar inte bli värre nu. Lite rosenvecklarlarver och precis som du Christina har pimpinellerna fått behålla sitt överflöd av knoppar i år. Helt underbart  Det tristaste i år har varit vinden som har fullkomligt trasat sönder bladen på de rosor som är taggiga, som damascenorna. ser inte klokt ut... Lössen har försvunnit nu. Hälsningar Fredrik
Lite bladlöss på en uppstammad Iceberg är allt, hitills. Snart börjar Japanese Beetle säsongen och då blir det bekämpningsdags med råge här, men det gäller varje år.
AnnammA
17-06-2008, 07:27
Löss!!!! Men med kallt vatten och fingerfärdighet, så ska väl de reduceras. Jag har sett några gula blad också på ngn ros, men det tror jag är den knepiga milda vintern i kombination med den kalla påsken och sedan hetvärmen i maj/juni som har ställt till med det. Nu har det kommit rejäla uppfriskande regn, och det känns bra. Jag tänkte kärran med gödsel skall ut i dag...
Inatt härjade värsta odjuren av dom alla, rådjuren! Dom har helt sonika bitit av blomknopparna, jag tror jag explorerar!!  Här har man gått och petat bort löss helt i onödan! Som tur är har jag nät runt det mesta, annars skulle allt stryka med.
Heidi24
17-06-2008, 20:06
Kan någon av odjuren eller är det torkan eller allt regn nu sista dagarna som gjort att vissa knoppar slår ut till förkrympta blommor? Jag har ingen bild just nu, men min A Shopshire Lad som jag köpte förra året fick i år igen en förkrympt blomma. Den första som har slagit ut, det finns knoppar som ser mer lovande ut. Förra året trodde jag att jag kanske fått fel ros då blomman såg helt intorkad ut, men tänkte att jag väntar ett år och ser vad som händer. Nu har jag sett att förkrympta blommor förekommer på en del av de andra rosorna med. Det är som om de stannat i växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|