Christina i Taxinge~
En klätterros som jag börjat gilla skarpt är 'Johanna Röpke'.
Växer bra, liten men fin doft, frisk hos mig.

[attachment=19777:DSCN3192__Medium_.JPG]

'Hurdal' har alldeles själv valt att bli en 2,5m hög stamros - sånt gillar jag! tummenupp.gif

[attachment=19778:DSCN3159__Small_.JPG]

Rosa rugosa repens alba (Rosa x paulii) är ingen ros.....den är ett vapen!!
Jag har låtit min klä in delar av fårstängslet jag har runt min trädgård.

[attachment=19779:DSCN3165__Small_.JPG]

Och så en ros som man inte kan köpa på plantskolorna - 'Nordens Drottning'.
Över 2m numera och planterad på helt fel ställe!

[attachment=19780:DSCN3086__Small_.JPG]

Ja, tänk så det kan bli!

Adelina
Vilka fina rosor! Grattsi till att du har så gott om plats *avundsjuk*
Och kul med ovanliga sorter. Johanna Röpke ser man inte ofta!

Men vad är Nordens Drottning för ros? Har aldrig hört talas om den confused.gif
Christina i Taxinge~
'Nordens Drottning är en "specialare"! smile.gif

Du kan läsa om henne här t ex (scrolla ner en bit)

Nordens Drottning

Hur stor trädgård har du?
Är rosor ditt stora intresse i trädgården? Nån särskild grupp?
Vilken zon bor du i?
Du får ursäkta, men du har ju inte skrivit nåt om dig själv på din sida och jag blir nyfiken! tongue.gif

Adelina
Oj, den verkar ju jätteintressant, Nordens Drottning! Remonterar den verkligen?

Haha, jo, jag tänkte väl skriva liten beskrivning så småningom. Har bara inte hunnit.
Blev egentligen medlem för att jag tänkte läsa på om och fixa med pallkragsodling åt mina barn, men det har jag heller inte hunnit...
Kan ju berätta lite kort: Bor i zon 1, har stor gammal trädgård på 3000 m 2, mycket rosor, men tyvärr också mycket stora träd som jag inte nänns ta ner. Huset är från början av 1800-talet och många träd är äldre än så.
Därför har vi mest ramblers, rugosahybrider och gammaldags buskrosor, de tolererar både skuggan och min bristande tid.
Jag jobbar med trädgård så jag vill inte ha växter hemma som är för krävande, vill bara njuta av trädgården hemma smile.gif
Kajsa
Åh så stora härliga rosor Christina, riktiga buskage med rosor rose.gif
Christina i Taxinge~
Kajsa - du får anställa en chaufför och komma hem till mig en sväng! tongue.gif smile.gif
Du kan få gå vilse bland buskagen!

Adelina,
du har mina "favoritrosor" i din trädgård - härligt!
Men med zon 1 skulle du förstås kunna ha en hel del 'kinkisar' också! Alltså såna rosor som är kinkiga i zon 3 där jag bor.
Men jag förstår att man bara vill njuuuuta när man är hemma från jobbet!

Nordens Drottning remonterar, men hos mig har det mest varit nån enstaka blomma - inget att hetsa upp sig för.
Andra kanske har annan erfarenhet av sina ND....

renate
Vilka fantastiska rosor du har Christina,jag fick ett rotskott av Nordens drottning(var det från dig?) och misstänker att jag planterat den på fel ställe i rosgången,men den går att flytta.Hoppas den blommar i år.
Hurdal var väldigt statligt,en av mina Lichterkönigin Lucia blev en stamros i år,den är full med knoppar nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon