|
Österläge
15-06-2008, 21:49
Jag o min man har precis börjat titta på hus på nätet, tänkte börja gå på visningar i sommar... Vi bor i hyresrätt nu o det blir förstås mer jobb med ett hus, det är vi beredda på, men hur mycket? Vi är båda unga, runt 30, o friska så det är ingen fara så, men vi är inte såna som vill lägga ner massa tid på att jobba med huset... Vi kommer inte köpa något renoveringsobjekt utan ett hus som är kanske 20-30 år gammalt o i gott skick, men jag undrar ändå hur mycket jobb man behöver räkna med att lägga ner? Vad behöver göras o ungefär hur ofta? Själva trädgården blir det förstås en del jobb med oxå men det ser jag mer fram emot, att få anlägga rabatter o så... *drömmer*  Och där känns mer som att man kan ta det lite i taget, det man hinner o orkar med. Men måste huset målas eller nåt så kan man väl inte vänta hur länge som helst... Har inte ens nån koll på vad som behöver göras med hus... Hoppas på många svar och tankar från er kloka odlaiter!
Platinum
16-06-2008, 04:23
Hur mycket jobb det är med ett hus är nog ganska individuellt.
Huset vi köpte valde vi med tanke på husets läge och planlösning, sen att det inte var rustat sen 60-talet var en sak man fick på köpet. Så visst finns det mycket jobb att göra på huset här om man vill...men man får ta ett rum i taget när ekonomin tillåter och andan faller på. Invändig renovering tycker jag man ska se som en valbar möjlighet, man gör det när man vill och hur man vill (mycket trivsammare om man får välja sin inredning själv om du förstår). Får vår del blir det ingen invändig renovering i år utan fasadmålning och växthusbygge, hur ofta man målar om fasaden är också lite indivuellt beroende på hur huset är utsatt för väder och vind men det finns rekommendationer som säger var 10:e år.
Det ni kan tänka på inför ett nyköp är dels hur taket mår, taket är husets hjärta. Invändigt kan ni tänka på skick i våtutrymmen och kök, de är de kostsammaste rummen att renovera i ett hus.
Man behöver ju inte heller göra allt själv heller, när det gäller det yttre så kräver en träfasad mera jobb än en tegel/sten fasad. Och är det målat med täckfärg så kräver det mera jobb än lasyr..
Ingrid Zon3
16-06-2008, 05:24
Det stämmer som Kurt säger. Trähus kräver mer av sina ägare än betonghus.
Jag försöker lägga så mycket innejobb som möjligt till den mörka kalla tiden på året. Tänk också på att när det gäller t.ex. att måla väggarna i ett rum så tar själva målandet ca 20% av tiden, resten är förberedelser, underarbete och efterarbete. Och så är det med de flesta uppgifter tycker jag.
cissi i onsala
16-06-2008, 12:30
Min erfarenhet är att det är lätt att könsrollerna befästs ytterligare i ett hus. Det som är tungt brukar maken få göra. Men i takt med att barnen blivit större så gör jag mer, gillar tex att måla om huset.
Vi valde ett enplanshus i halvtegel och med 1000kvm för att minska mängden jobb - men det är alltid något. Finns ju ingen vaktmästare att ringa som i hyreshus om kranen går sönder. En rejäl buffert på kontot är nödvändligt - det är en rad maskiner som kan gå sönder: kyl frys mm.
Samtidigt ångrar jag inte vårt beslut - älskar trädgården och självständigheten. Men det är lätt en stress på semestern, samtidigt som den behövs till div jobb, om man inte har råd att leja bort allt. Vi har med åren gjort så att en vecka åker vi bort någon annanstans i sverige (vi har hund så det är lättast så) och då behöver vi inte göra något mer än att bara vara. Det är väldigt skönt, sedan är vi hemma, har havet runt knuten och skogen också och vi trivs med att dra ner på tempot och njuta av att vi har hus med bra läge. Men många bor nog i hus för att de skall och när de är lediga är de ofta någon annanstans och då vet jag inte riktigt vad det tjänar till att bo i hus.
Lycka till med ert val
Majjijann
16-06-2008, 12:44
Ser man bara till att utsidan av huset är i bra skick. Att man kollar krypgrunden om det finns någon sådan (nästan alltid fuktproblem) och att kök och badrum är ok. Då behöver det inte ta mer tid än man är villig att lägga. Precis som de andra skriver är invädnig renovering någonting man kan välja. Vi har lagt ner enormt mycket tid på vårt hus, men då har vi bytt hela fasaden och målat den nya, rivit ett utbygge och bytt massa fönster, renoverat de övriga. Vi har målat om köket, installerat kamin, murat om skorstenen, rivit upp golvet på undervåningen och grävt ur grunden som var fuktskadad, vi renoverar badrummet nu på grund av fuktskada, vi har byggt altan och växthus och anlagt ett stenparti. Och allt det har vi gjort på mindre än tre år. Om vi inte hade lagt all tid och pengar på det hade vi varit rikare på flera sätt, men jag trivs med att arbeta och detsamma gäller min käre pojkvän. Jag tycker det går långsamt. Har itne haft något projekt igång på hela vintern och jag känner mig rastlös. Vill börja riva i trappan, slipa fram de gamla trägolven uppe, vill riva fram det gamla pärlspontstaket och måla väggar i hallen. Men det är ju personligt vad man trivs med. Det blir vad man gör det till. Lycka till
Rosmarin
16-06-2008, 15:47
Det ÄR mera arbete med ett hus, helt klart. Men som sagt så blir det vad man gör det till. Köper ni ett hus med akuta renoveringsbehov så måste de ju tas om hand ganska snart, och om huset är i gott skick så kan ni ju göra det till ert "drömhus" lite i taget. Om man har tummen mitt i handen så får man anlita hantverkare och är man hemmasnickare så är det roligt att göra själv lite i taget. Allt är relativt!!!
Österläge
16-06-2008, 18:47
Tack för era svar! Jag förväntade mig många olika svar, o precis som jag trodde och som några av er har skrivit, så blir det ju vad man gör det till... Och vi kommer som sagt inte köpa något renoveringsobjekt eftersom vi inte är så roade av att ha saker vi måste göra, utan vi vill nog mer kunna bo i huset direkt och sen kunna välja ett rum i taget att göra om, när ekonomin tillåter o vi har tid o lust med det. Jättebra med tip som vad man ska titta på när man ska köpa, som taket! Det är ju sånt man inte alltid vet... Gärna fler tankar o tips!
Ingrid Zon3
16-06-2008, 19:05
Innan jag köpte mitt hus köpte jag en bok som heter "Köpa hus" av Åsa Holstein. Jag kan bara säga att för mig var den ovärderlig. Precis som ni kom jag från hyreslägenhet. Jag hade ingen erfarenhet av att äga ett hus och det fanns massor med råd i den om saker som jag inte ens visste fanns. Förlaget är Svensk Byggtjänst och ISBN 91-7332-957-6.
Mitt råd är skaffa den och läs den från pärm till pärm båda två. Minst en gång var!
Exempel: För den som har varit med om husköp tidigare är det självklart att lagfart (1,5% av köpeskillingen) och ev. pantbrev (2% av lånebeloppet) betalas utanför det man får låna på huset. Det blir rejält med pengar man ska ut med i alla fall i storstadsregionerna.
*Ulrica*
16-06-2008, 20:06
Även om huset redan är besiktigat kan man lägga 5000:- på en besiktningsman som verkar duktig och trovärdig och som man får följa med runt när han besiktigar huset. Det är absolut värt de pengarna för att kunna känna sig trygg med att allt är som det ska. Köp ALDRIG ett obesiktigat hus!!! Ett alternativ är ifall ni känner någon huskunnig som kan följa med och vara riktigt besvärlig vid visningen.
Håller med om boktipset ovan, har jag också använt vid husköp - MYCKET bra bok!!!
Thomas Wahlqvist
16-06-2008, 20:11
Köper ni ett 20-30 år gammalt hus så kommer ni ha mycket att renovera när ni blir 50 -60 år.
Christer i Falköping
16-06-2008, 20:23
Som någon sskrev tidigare. Taket! Kolla att det är riktigt bra, för det är husets hjärta. Så många fina hus jag såg innan jag köpte mitt, men som hade dåliga tak. Skiter det sig där, skiter det sig rejält. Dessutom går alltid saker sönder när ni har mist råd med det :-) Visst är det mer att tänka på och mer jobb med ett hus, men jag ångrar aldrig att jag köpte mitt! Christer.
Thomas Wahlqvist
17-06-2008, 08:16
Så här i efterhand tänkte jag lite fel när jag tittade på hus. Ibland så lurades jag av mäklares och säljares prat om det välbevarade våtutrymmena och det välbevarade köket och golv samt fönster etc. Nu i efterhand så säger det sig självt att det välbevarade ofta kan beskrivas som några dagar efter bäst före datum. Jag menar ett hus med 15-20 år på nacken står ganska snart inför dyra reparationer.
Än idag undrar jag över hur välbevarat kan vara samma sak som snart fallfärdigt, men vi har lyckats bevara det så att det ser bra ut.
Gå inte på nån flyttstajling där man skruvat upp ny WC stol och badrumskåp, betänk istället hur gammla mattorna är i badrummet.
Förövrigt så häpnar jag över äckliga gammla wc stolar, reservdelarna är nästan lika dyra som en ny stol. Kan inte begripa att folk inte byter ut sina slitna wc stolar, de som används så flitigt. ERäkna med 2300kr för en Svensk kvalitetswc.
TAKET Häromkring händer det att taket totalrenoveras på 30år gammla hus. Ett riktvärde på ett fint tak kan väl vara 100 000 kr. Kanske småpotatis om villan kostade mycket och har fint läge, men det är svårt att få tillbaka de pengarna om huset ligger i avfolkningsbyggd, ingen nämnd men det finns ju orter där folk inte vill bo, men husen är billiga..
Österläge
17-06-2008, 09:27
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 16-06-2008, 21:11)  Köper ni ett 20-30 år gammalt hus så kommer ni ha mycket att renovera när ni blir 50 -60 år. Jo det är sant, fast då bor vi kanske inte kvar i samma hus... Tack för boktipset, ska absolut skaffa den!
Rosmarin
17-06-2008, 09:54
Det^kan löna sig att fråga före detta ägaren hur mycket uppvärmningen kostar under ett normalår samt be att få se fakturorna. Här kan man spara eller förlora stora summor. Jag har bott i ett 50-talshus som var mycket dåligt isolerat och det kostade minsann kulor...
Jag köpte ett hus i vintras och har nu bott där i ett halvår. Jag har inte tidigare bott i hus, även om jag haft fritidshus. Men det är inte riktigt samma sak. Mitt hus är ett trähus, byggt 1946.
Jag kan ärligt säga att det varit nervöst att köpa hus. Jag är ensamstående och inte särskilt händig, även om jag lärt mig mycket bara på denna korta tid. Jag köpte den bok som det talades om tidigare här i tråden inför köpet. När jag ropat hem huset, fick jag inskrivet i köpekontraktet att köpet inte skulle gå igenom förrän jag gjort en egen byggbesiktning. Det gjorde jag några dagar senare.
För ett par veckor sedan gjorde jag ytterligare en besiktning. Det var försäkringsbolaget som krävde det. Då hade jag hunnit bo i huset i ett halvår. Den här gången kunde jag ställa lite vettiga frågor till besiktningsmannen om sådant jag hunnit börja fundera över. Inte heller den här besiktningsmannen hittade några större fel på huset, men gav en del råd om att gå upp på vinden nästa gång det spöregnar (som det gör just nu) för att kolla eventuella läckor och sådant.
Under den här tiden jag bott i huset har jag börjat hitta olika hantverkare. Ikväll kommer en kille för att titta på mina fönster inför en eventuell renovering. I juli ska jag ringa den lokala trädgårdsmästaren som ska kolla en del av mina träd. Jag har haft kontakt med en kille som renoverar yttertrappor.
Vad jag vill säga är att de flesta människor nog kan bo i huset om man har lite nerver och inte drar sig för att ta kontakt med experter om man undrar något. Jag tycker att det är jobbigt att vara ensam om huset för ibland behöver man verkligen lugnas ner. Men i stort sett har det gått bra och jag är väldigt lycklig över min trädgård.
Jag önskar er all lycka i ert framtida hus!
skogstroll
17-06-2008, 15:34
det måste vara väldigt olika från hus till hus. Jag köpte ett gammalt timmerhus (1800-tal från Dalarna som satts upp där jag bor på 40-talet) men det var fint renoverat. Det kunde ju gått helt åt fanders (fukt, mögel, ohyra) men ägaren hade verkligen lagt ner sin själ i huset som inte har en enda plastlist nånstans. Sen kommer ju vardagen med trasiga maskiner, saftiga elräkningar mm så en bra buffert är nog bra. .... men i övrigt är det ju bara helt underbart - JAG är sååå glad att jag köpte mitt goa hus, det är nog det bästa som hänt
fluffis
18-06-2008, 22:08
Vi köpte ett stort sommarhus med blandad naturtomt på 2500 kvm, diverse bi-byggnader etc... Huset hade stått obesökt och orört i 10 år, bakom fasaden och slyet kunde det dölja sig en hel del...
Sofar har vi hittat en fantastisk trädgård med en hel del gräsmatta, massor av stenparti-planteringar, en hel vildvuxen hallonhäck, fullt av lupiner som man väljer vilka man vill ha kvar och var... Nästa år också hoppas jag...
Ettt underbart nytillbyggt hus med enda problemen sönderfrusen tvättmaskin och varmvattenberedare utan varmvatten, resten har vi fixat som vi ville: Helt nytt kök i ek med köks-ö, 100 kvm ljus terrass över den gamla på ca 30 kvm, 16 kvm uterum/vinterträdgård... Snart ska finska bastun med röta i tak och väggar tas omhand, sen river vi förrådet och bygger stort nytt...
Ja, det är helt klart gambling när man köper hus! Törs man våga chansa på något som verkar suspekt och obebott får man vara tuff i förhandlingarna om ersättning för saker som inte funkar. Dolda fel finns det lagstiftning om, fråga mäklaren; denne ska kunna svaren om vad som gäller (gäller alltid oavsett undersökningsplikt)
Lycka till!
shootking
23-06-2008, 23:17
Att skaffa hus är skitmycket svettigt, kostsamt, ångestladdat, härligt slit. Räkna med en heltidshobby! Och pengar kommer aldrig mera vara ett problem. Hus är som ett svart hål som suger i sig alla pengar som kommer in.
Köpte ett hus sommaren 2007 som var byggt 1964. Hittils har jag hunnit med: Dränera och tilläggsisolera källaren Göra om ett rum helt och hållet Installera ny värmeanläggning (olja mot pellets) Montera ner/avveckla gamla oljetanken Köpa utrustning som behövs (gräsklippare osv) Anlägga ny gräsmatta på 140kvm där jag hade grävt upp för dränering Anlagt två trädgårdsland Påbörjat en grusad nedfart till källaren/garaget Påbörjat dragning av nätverk i huset
Ingen fråga utan ett tve-eggat svar...
/Shootking
DragonLady
24-06-2008, 01:08
Ett råd som jag haft mycket nytta o nöje med är forumet för husägare. http://www.byggahus.se/forum/Där finns allt om husägande, o finns inte din fråga så ställ den= du får svar. Problemet med sådant man inget vet om är att man inte kan ställa frågor.. för man kan ju inte fråga om något man inte vet att man ska fråga om, men i det forumet kan man läsa o bli upplyst om allt som har med hus att göra + en mycket annat också Mitt husbyggande underlättades betydligt genom detta forum och deras erfarenheter, så mitt råd är gå in där och få de svar du behöver  och de du inte visste att du behövde
Österläge
30-06-2008, 17:45
CITAT (shootking @ 24-06-2008, 00:17)  Att skaffa hus är skitmycket svettigt, kostsamt, ångestladdat, härligt slit. Räkna med en heltidshobby! Och pengar kommer aldrig mera vara ett problem. Hus är som ett svart hål som suger i sig alla pengar som kommer in.
Köpte ett hus sommaren 2007 som var byggt 1964. Hittils har jag hunnit med: Dränera och tilläggsisolera källaren Göra om ett rum helt och hållet Installera ny värmeanläggning (olja mot pellets) Montera ner/avveckla gamla oljetanken Köpa utrustning som behövs (gräsklippare osv) Anlägga ny gräsmatta på 140kvm där jag hade grävt upp för dränering Anlagt två trädgårdsland Påbörjat en grusad nedfart till källaren/garaget Påbörjat dragning av nätverk i huset
Ingen fråga utan ett tve-eggat svar...
/Jens Fast allt det var väl inte absolut nödvändigt, hoppas jag? Som jag skrev i mitt första inlägg så kommer vi inte att köpa ett hus som behöver renoveras, eftersom vi varken är särskilt händiga eller vill lägga precis all vår tid på huset... Tapetsera om o så lär man ju göra, o efterhand kommer det förstås upp saker som behöver göras, men så mycket som du har gjort första året är vi inte så sugna på... Vi hoppas hitta ett hus som vi har råd med och som inte kräver all vår tid utan där vi kan göra det vi vill i den takt vi vill!
Platinum
30-06-2008, 17:56
Om ni hittar ett hus så kommer ni också å drabbas av "renoveringsjävulen"....kanske  I regionen där jag bor, så har de som köpt hus yngre än 20 år fått större problem än de som köpt äldre hus. Kan det vara tidspress bland yngre byggjobbare tro? När ni tittar på hus, så ta med en "riktig mäklare" (=inte bara nån som vill tjäna pengar). Nytt å fräscht är inte alltid fräscht.
Österläge
30-06-2008, 18:19
CITAT (DragonLady @ 24-06-2008, 02:08)  Ett råd som jag haft mycket nytta o nöje med är forumet för husägare. http://www.byggahus.se/forum/Där finns allt om husägande, o finns inte din fråga så ställ den= du får svar. Problemet med sådant man inget vet om är att man inte kan ställa frågor.. för man kan ju inte fråga om något man inte vet att man ska fråga om, men i det forumet kan man läsa o bli upplyst om allt som har med hus att göra + en mycket annat också Mitt husbyggande underlättades betydligt genom detta forum och deras erfarenheter, så mitt råd är gå in där och få de svar du behöver  och de du inte visste att du behövde   för tipset, verkar vara ett jättebra forum! Nu blir man väl fast där oxå...
DragonLady
30-06-2008, 20:11
Ja risken är överhängande.. jag blev det i några år iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|