Full version: Rönnbärsmal
Hoppsan
Jag anar att våra äppelträd har angripits av rönnbärsmal. Äpplena i båda träden har svarta prickar på skalet och bruna smala streck (gångar?) inuti äpplet. På skalet är det ibland en vit liten klump precis på den svarta pricken. Det vita kan man peta bort. Det är första året i huset, så jag är inte helt säker på att det är rönnbärsmal, men jag TROR...
Vad tror ni? Har jag rätt?
Kan man använda äpplena eller måste de slängas?
Cilla
Ja det låter som rönnbärsmal.

Man kan använda äplena ändå, ofta är det bara ett par gångar i ett stort äpple. Ibland är gångarna så många i äpplena att det kan kännas obehagligt.

Rönnbärsmalen kommer och går, och ofta blir de många om året innan varit ett bra rönnbärsår och det följande blir ett dåligt. Då använder den här malen äpple som reservföda. Äpple är dock inte lika bra som rönnbär för den, så nästföljande år brukar malarna vara färre och är det då rönnbärsår får man nästan inga angrepp på äpplena alls... Så där håller det på.

Det finns lokala variationer också, områden där äpplena under flera år blir starkt angripna. Då kan det vara läge att 1. Plantera olika sorters rönnar i området så att det varje år finns tillgång på bär för rönnbärsmalarna, och 2. ställa vattenspridaren under trädkronorna under den tid då malen svärmar, tidig morgon och sen kväll i en vecka brukar kunna reducera malangreppen.
syrolis
Och när svärmar rönnbergsmalen? wub.gif
Cilla
Rönnbärsmalen har setts flyga från mitten av maj till juli i Sverige, men de som bekämpar den med vattenspridning gör det i ca en vecka strax efter blomningen när karten bildas eller när de ser att den svärmar.

Malen kan ha lite olika utseende beroende på kön bl a, här nedan är tre bilder. Görel Kristina Näslund beskriver utseendet så här: Rönnbärsmalen, Argyresthia conjugella, tillhör gruppen malfjärilar. Alla känns igen på sin egendomliga sittställning: de vilar med huvudet nedåtlutat och bakkroppen uppåt i 45° vinkel från underlaget. Det ser ut som om de försöker att stå på huvudet. I England har malfjärilarna också fått heta ”malar som står på huvudet” eller head-standing moths.

När rönnbärsmalen sitter har den vingarna taklikt lagda längs bakkroppen och hela den lilla gråbruna malen mäter 6–7 mm. När den spänner ut vingarna för att flyga mäter den 14 mm mellan vingspetsarna. Huvudet och ryggen är gula, de grå vingarna skiftar i violett och det löper ett ljust streck över de främre vingarnas bakkant.

I övrigt gillar den ljus men brukar svärma mest i skymning och gryning. När man ser att det börjar flaxa i ens äppelträd sätter man alltså på vattenspridaren ett par timmar och låter den strila upp genom trädkronan.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon