Full version: Buxbom
TantGredelin
Vilken sorts buxbom ska man välja för en liten häck ovanför en stödmur, östläge (sol till 12) i zon 3?
Jag KAN läsa plantskolereklam, och det står att vissa är härdiga, men jag undrar om någon har egen erfarenhet av vacker buxbom i zon 3?
Bassam
Av buxbom odlas två arter i Sverige. Koreabuxbom, Buxus microphylla var. koreana som är en 25-60 cm hög och lika bred buske med håriga unga skott och runda till ellipsformade 6-15 mm långa blad. Den är endast härdig i sydligaste Sverige, zon 1, ev. 2.

Rundklippta bollar av Buxus microphylla 'Faulkner' ses allt oftare till salu i plantskolorna. Tänk bara på att ta in krukan i frostfritt utrymme under vintern särskilt om du bor kallare än i zon 1-2, så att den inte fryser. Man kan också pröva att övervintra med en jutesäck runt plantan.

Den vanliga buxbomen, Buxus sempervirens, kan bli upp till 3 m hög hos oss. Den är dock långsamväxande. De läderartade, glänsande vintergröna bladen kan bli 3 cm långa beroende på sort. Skotten är kantiga, olivgröna. Den blommar med oansenliga, små gröngula blommor.
'Polar' finns redan ute till försäljning. Hittills har den bedömts att klara zon 1-4, men försök görs ännu längre norrut.
Obs det finns flera sorter som kommer från holland och passar Sverige klimaten, i allafall nästan alla boxbom passar till zon 3 i Sverige, men behöver att skydda de från vårsolen, också från frost tiill att de ska blir stora.
Lycka till, H: Bassam

KURT
CITAT (Bassam @ 16-06-2008, 00:34) *
Av buxbom odlas två arter i Sverige. Koreabuxbom, Buxus microphylla var. koreana som är en 25-60 cm hög och lika bred buske med håriga unga skott och runda till ellipsformade 6-15 mm långa blad. Den är endast härdig i sydligaste Sverige, zon 1, ev. 2.

Rundklippta bollar av Buxus microphylla 'Faulkner' ses allt oftare till salu i plantskolorna. Tänk bara på att ta in krukan i frostfritt utrymme under vintern särskilt om du bor kallare än i zon 1-2, så att den inte fryser. Man kan också pröva att övervintra med en jutesäck runt plantan.

Den vanliga buxbomen, Buxus sempervirens, kan bli upp till 3 m hög hos oss. Den är dock långsamväxande. De läderartade, glänsande vintergröna bladen kan bli 3 cm långa beroende på sort. Skotten är kantiga, olivgröna. Den blommar med oansenliga, små gröngula blommor.
'Polar' finns redan ute till försäljning. Hittills har den bedömts att klara zon 1-4, men försök görs ännu längre norrut.
Obs det finns flera sorter som kommer från holland och passar Sverige klimaten, i allafall nästan alla boxbom passar till zon 3 i Sverige, men behöver att skydda de från vårsolen, också från frost tiill att de ska blir stora.
Lycka till, H: Bassam

Det framgår inte riktigt vad du har för egen erfarenhet av buxbom? När du kopierar copyright skyddad text kan det vara bra att i alla fall ge en länk till källan!

http://www.odla.nu/artiklar/buxbom.shtml
Fågelvägen
Hej TantGredelin! Jag är inte säker på om våra buxbomar växer i zon 2 eller 3. Vi har 1 'Faulkner' (det är den som har mycket glänsande blad) och 3 stycken sempervirens som jag de senaste 2 åren formklippt. De växer på husets nordostsida och får förmiddagssol, ungefär som på det ställe du tänkt dig. De är planterade i en terrass/stenparti, dvs. väldränerat. Jag har inte skyddat dem på något sätt. De första jag planterade har nu klarat 4 vintrar utan problem. Du kan kolla omgivningen på "En hopplös stenhög" påmin hemsida
Du kanske har ett gynnsamt mikroklimat tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon