Fågelvägen
15-06-2008, 23:31
En sorgsen suck: Grannen sa till om våra 2 unga ekar och ett par körsbärsträd som står och sträcker sina grenar över deras tomt. Träden är visserligen på norrsidan om deras gräsmatta och deras ganska nyplanterade fruktträd, så de går inte miste om särskilt mycket ljus. Men visst hänger grenarna rejält ut över deras tomt, på ekars vis. Och alla tycker inte det är trevligt med det vi kallar lummigt, vandrande skugga och annat tjafs.
Våra träd är ca 5-6 meter höga. Det verkar lönlöst att bara såga av alla grenar på grannens sida - och hur skulle det se ut? Trädens kronor skulle väl fortsätta att sträcka sig mot ljuset, dvs. över grannens tomt, fast högre upp.
Jag inledde det dystra jobbet med att såga av varenda syrén-, rönn- och häggkvist som växer nära gränsen mot grannen. Nästa steg är ett samtal med vår duktiga svärson, som har motorsåg och gillar utmaningar. Han får fälla 4 träd. Utan att kvadda grannens lilla växthus och de små fruktträden.
Steg 3 blir roligare: Vi vill plantera flera woodland-älskande buskar som ev. med lätt klippning kan fås att respektera grannens gräns. De får gärna vara blommande och täta, tåla surjord och skugga och ha vacker höstfärg! Och helst ska rådjur avsky dem. Flera rhododendron har vi redan, de trivs bra, men det skulle gärna få vara något mera snabbväxande. Tacksam för idéer!
Ezereht
16-06-2008, 07:19
havtorn kanske?
Christer i Falköping
16-06-2008, 16:38
Kalmia och Deutzia borde väl gå hos dig tror jag.
Christer.
Japanska lönnar av olika slag också.
Christer.
Fågelvägen
16-06-2008, 20:25
Tack Ezereht och Christer för lockande förslag! Havstorn är så vackra, men trivs de också i skugga? Kalmia skulle jag aldrig ha kommit på själv, den ser jättespännade ut och Zetas tycks ha många olika sorter.
Råkar ni veta vad rådjuren tycker? Vi har rådjursbesök dagligen, både provsmakare och hornfejare.
Jag undrar förresten om någon känner till silverbuske Elaeagnus? Den ska visst vara speciellt snabbväxande.
(Edit: lade till en fråga)
Christer i Falköping
17-06-2008, 16:48
Silverbuskarär vackra, men de har en tendens till att skicka väldiga mängder med rotskott. Inget du vill ha i ett woodland. Dessutom trivs de ypperligt i full solsken och torrt.
Havtornet likaså, helst inte i ett woodland, men de är väldigt vackra tycker jag.
Sedan är det ju problemet med rådjuren. De har väldigt olika smak de där djuren. Där jag bodde för åtta år sedan åt de gärna upp mina rhododendron, men lät bli det andra. Här där jag bor nu äter de inget i rhododendronväg, men väl min vita julros. Så man kan aldrig säkert säga vad de gillar eller inte gillar tyvärr.
Christer.
Fågelvägen
17-06-2008, 18:04
Nyttiga synpunkter, Christer, tack igen! Så stort woodland har jag inte att jag kan släppa in oregerliga buskage.
Jag har samma erfarenhet av rådjur: de har olika vanor på olika orter. Dessutom ändrar de sig emellnåt: plötsligt ett år käkar de upp en halv kvadratmeter slätbladig persilja, eller samtliga rabarberblad, eller Narcissus poeticus (den käraste!) eller lite julros. Typiska "rådjursresistenta växter", haha.
Jag ska plantera Deutzia på prov. Och kanske en Kalmia.
Vet någon något om Lonicera maackii, koreatry?
Christer i Falköping
17-06-2008, 18:34
Gillar sol till halvskugga. Zon upp till fyra och har vita doftande blommor. Kan bli upptill 5meter hög. Fördelen med try i detta fallet är att de inte sprider sig med rötterna. Väldigt vacker dessutom.
Hos mig är det motsatt problem. Min granne har två granar alldeles intill min tomt som han vill ta bort. Men jag vill ha kvar dem, för de skuggar mitt woodland så bra. Han vill ta bort dem för han är rädd att de skall rasa mot mitt hus i en storm. Tror att jag övertygat honom om att det absolut inge fara är. De kan bli minst tio meter till innan de når min stuga och dessutom är det ändå min försäkring som gäller om de faller. Nu senast frågade han till slut om jag verkligen ville ha dem kvar, så det ser ut som om jag nått fram. Håll tummarna!
Christer.
Fågelvägen
17-06-2008, 20:04
Jepp, håller tummarna för de 2 granarna!
Och kollar Lonicera maackii hos Zetas nästa gång.
Ullungrönnar växer väldigt rakt och fint. Fantastisk höstfärg på löven.
Vill bara inflika att det inte nödvändigtvis måste vara problem för ekar att vara rejält uppstammade på ena sidan. Så gör man ofta intill landsvägar t ex. Om 25-30 år när ekens krona på grannens sida har grenar på 5-10 meters höjd över deras tomt är det kanske en annan granne där som tycker det är bra.
Mina egna ekar som står vi sjön är uppstammade till mer än 10 meter, mest av egen kraft. Där börjar kronorna.
Fågelvägen
18-06-2008, 11:11
Cilla, du är en ängel! Tur att jag inte hann börja med ekarna, det bär verkligen emot att fälla just ekar.
Ett körsbärsträd är borta och alla buskarna är snaggade. Det ser redan tomt ut! Jag ska följa ditt råd och ta bort de ekgrenar som hänger ut allra mest, de är på 3-5 meters höjd. Jag ska också försöka diskutera med grannen. Kanske de också tycker det börjar se trist ut när lummigheten är borta.
Redan med 10-15 års perspektiv kommer en tredje grannes hästkastanj (som vi tycker är fin) att vara ett mycket värre problem än våra ekar på norrsidan. Den står i sydväst och skuggan är redan nu kompakt.
Men ekar ska ju beskäras på vårvintern. Tar de skada om jag gör det i JAS istället?
Nej ekarna tar itne alls skada av JAS-beskärning!
det viktigaste är att du
- har en bra såg, t ex japansk (finns i välsorterade trädgårdsbutiker) eller någon som är riktigt duktig på att göra plana snitt med motorsåg
- att du skär utanför grenkragarna. Ekar kan till och med övervalla en tapp, de tar mycket större skada av flash-cut (att man skurit in i grenkragen)
- att du skär grenarna i flera steg så att de inte fläks av där du lägger slutsnittet
- att du finner stege eller ställning så att du kan göra jobbet bra; plana, ofnasiga snitt utanför grenkragarna. Är du osäker på var grenkragen finns, skär på tapp (lämna stump) och vänta några år så bullar grenkragen ut och du kan lägga slutsnittet strax utanför
var inte rädd att över grannen stamma upp rejält om det behövs för era relationer och för att du ska få behålla träden, en välmående ek klarar sådan beskärning väl och etablerar ny krona högre upp. På din sida kan du ha hur mycket lummighet på låg nivå som helst. Ekar klarar att kompensera för obalans, de är starka, smarta träd som tar tid på sig att göra saker ordentligt...
Fågelvägen
19-06-2008, 09:42
Hej embees - tack för att du påminde om ullungrönnen! Jättevacker höstfärg och rönnar har så fint växtsätt också. Den kan få sticka upp bland de lägre buskarna som förhoppningsvis hindrar rådjurens evinnerliga hornfejning.
Cilla - rolig beskrivning av smarta ekar! Jag har övat beskärning på mindre smarta träd, så jag tror det ska gå bra. Undrar om det finns korkade träd också?
CITAT (Fågelvägen @ 19-06-2008, 10:42)

Hej embees - tack för att du påminde om ullungrönnen! Jättevacker höstfärg och rönnar har så fint växtsätt också. Den kan få sticka upp bland de lägre buskarna som förhoppningsvis hindrar rådjurens evinnerliga hornfejning.
Cilla - rolig beskrivning av smarta ekar! Jag har övat beskärning på mindre smarta träd, så jag tror det ska gå bra. Undrar om det finns korkade träd också?
Korkek?......
Jan Lindgren
22-06-2008, 09:13
Hej!
Varför bara använda Ullungrönn? Det finns många andra läckra rönnar.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
22-06-2008, 22:30
Jo, Zetas tycks ha 24 olika rönnsorter. Vi gillar verkligen rönnar! Tyvärr tycks rådjuren

också gilla dem - att feja hornen på. Små vildrönnar är helt avskalade. Tråkigt att behöva stänga in allt nyplanterat med pinnar och nät.
Därför tänkte vi att buskar kanske skulle ha större chans att klara sig. Tänkte kanske fel? Det är svårt att begripa sig på rådjuren.
Cillas tips en gång tidigare i våras verkar nyttigt: lämna kvar mindre viktiga ungträd/buskar så kanske rådjuren fejar på dem och inte på dyrbarheterna.
Rådjur gillar unga rönnar här också. Jag tror de böjer sig roligt när man fejar och att barken flagar bra.
Inhägnat är inte så kul även om ma med lite fantasi kan göra det vackert också. Ett alternativ som fungerar hos mig och på några andra ställen är att sätta 1-3-meterspinnar brevid trädet ca 50 cm ifrån. Det behöver inte vara täckande, ibland kan det räcka att behålla stolparna som användes när trädet var stöttat. Då blir det av någon anledning mindre attraktivt att feja. Syns inte så mycket heller.
CITAT (embees @ 21-06-2008, 22:10)

Korkek?......

Skratt. Ja det finns träd som inte alls mår bra av att man sågar i dem. Många av våra vilda träd gillar inte beskärning, och då menar jag ingrepp i kronan i vuxen ålder. Men de flesta tål att man tar bort de lägst sittande grenarna mot stammen. Fast björk tål inte detta bra heller när grenarna fått lite tjocklek.
Björkar är smarta på andra vis!
Fågelvägen
23-06-2008, 21:57
CILLA SKREV: "Rådjur gillar unga rönnar här också. Jag tror de böjer sig roligt när man fejar och att barken flagar bra."
Jag tror att de gillar den beska lukten av rönn också. De bråkar på samma sätt med svart vinbär och druvfläder - de har ju också en speciell lukt. Kanske råbockens revir blir särskilt tydligt utmärkt på det sättet.
Jag ska pröva träpinnar utan nät när jag planterar något ungt träd nästa gång. Men svårt blir det med buskar.
Huggorm
25-06-2008, 20:30
Också hos mig verkar rönnen vara favorit. Men förra året skavde dom sönder en bok, och efter det har jag klätt in den nedre delen av stammen på de viktigaste av mina små favoritträd med löst sittande kycklingnät. Inte vackert, men inom några år är dom förhoppningsvis för stora för att fungera för fejning.
Hannele
26-06-2008, 10:14
CITAT (Fågelvägen @ 16-06-2008, 00:31)

Jag inledde det dystra jobbet med att såga av varenda syrén-, rönn- och häggkvist som växer nära gränsen mot grannen.
Man kan ju stamma upp och göra mycket fint, även av stora träd och buskar.
Du ska inte bara knippsa av utan såga snyggt vid en stam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.