Full version: Pensla vattenmeloner?
Storåtjejen
Har blivit med växthus i år och har nu bl a vattenmeloner där. Det står på påsen att man ska ta med pensel på hanblommorna och pensla på honblommorna.

Är det nödvändigt för att det ska bli några meloner? Blir det inga om jag inte går där och duttar confused.gif

Den första blomman som kom var en honblomma och det fanns ingen tillgänglig hanblomma då. Men det är ju som en pyttemelon bakom den. Fast det kanske ser ut så ändå trots noll i befruktning whist.gif

Någon här som kan förklara för mig help.gif
millann
jag har också sått vattenmelon för första gången! rolleyes.gif

Jag kommer att hjälpa till med pollineringen med pensel, eftersom jag tror inte att det kommer in tillräckligt med insekter i växthuset som gör jobbet..

Honblommorna har som små meloner bakom blomman även om de inte är befruktade, det som händer om man inte pollinerar är att den frukten faller av innan den utvecklas vidare.
Vanligtvis är det hanblommorna som brukar komma först, och sen honblommorna.

Och det är så man kan skilja på hon- och hanblommorna, ja alltså att honblomman har den lilla melonen på sig (typ 1cm stor eller så). Sök på vattenmelon här på forumet, finns en el del trådar (det är så jag lärt mig!)

Jag har en hel drös med hanblommor, och nu äntligen såg jag i går att första honblomman kom! började bli lite nervös... Så om nån dag så har jag penseln i högsta hugg!

Lycka till!!
rosita
Honblomman blir lättast befruktad samma dag den slår ut och gärna på förmiddagen. Så läste jag någonstans och det är så jag gör. Fast jag tar av en hanblomma och duttar den direkt i honblomman, mest för att slippa penseln. Jag har 3 plantor och 5 meloner i olika storlekar.

vattenmelon.jpg

Storåtjejen
Ja, just ja... så kan man ju göra. Varför tänkte jag inte så långt slap.gif Jag menar att nypa av nån hanblomma och dutta den i honblomman. Man ser ju av din bild att det tycks funka bra bravo.gif

Det ska jag försöka med också. Tack för hjälpen thanks.gif

Ska kika i lite andra trådar också shy.gif
Blackelvira
Jag har försökt pollinera mina blommor idag men vet inte om det "tar". Det är så lite som lostnar från hanen.
almösund
Hej!
Jag har honungsmelon-plantor med massor med blommor men jag tor att det är hanblommor varenda en. På påsen står det att honblommorna kommer senare och att de ser 'svullna' ut men jag ser inga sådana!
Vet någon om det är samma sak med honungsmelon - att honblommorna har pyttemeloner bakom blomman?
Rosmarin
CITAT (almösund @ 16-06-2008, 23:10) *
Hej!
Jag har honungsmelon-plantor med massor med blommor men jag tor att det är hanblommor varenda en. På påsen står det att honblommorna kommer senare och att de ser 'svullna' ut men jag ser inga sådana!
Vet någon om det är samma sak med honungsmelon - att honblommorna har pyttemeloner bakom blomman?

Ja, med alla (tror jag, i vart fall alla jag känner till) meloner, squash och pumpor fungerar det så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon