Imorse såg jag att en del av bladen började bli missfärgade, såg inte alls friska ut! Men det var bara de nedersta bladen som börjar bli mer svarta än gröna!
Hjälp, vad är felet????
Har det vart för kallt inatt, eller kan det vara jorden som är helt fel, eller vad??
Bassam
16-06-2008, 12:45
Det finns flera olika orsak till svarta fläckar liksom( Svampar bladlöss ) men jag tror de hinner inte attackera dina växter, så det kommer från kalt väder, vad du kan göra ta bort skdad bladen och sedan skydda dina växter från frost Genom att täcka de med fiberducka. Lycka till, H:Bassam
ingrids
16-06-2008, 14:13
Om ni hade frost kan det vara det - var plantorna avhärdade eller kom de rakt från växthus? Sånt kan också påverka. Sen har jag väldigt vaga minnen av egna tomatodling där de nedersta bladen liksom vissnade utan att det sedan hände något mer med plantan så det kan vara något som liksom bara händer. Att helt fel jord skulle påverka över natt känns lite overkligt - det borde behövas lite längre tid för det. Skydda med fiberduk låter annars som en god idé, även om järnnätterna snart borde vara förbi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.