nikced
Jag har sökt bland tidigare inlägg men har inte hittat något som direkt motsvarar min fråga.

Jag har ett äppelträd som är ca 3 år. Min svägerska gick en utbildning där det ingick att ympa och hon "gjorde" då detta trädet (som jag tror är ett Aroma). Det är nu ca en meter högt med grenar som börjar på 40 cm's höjd. Vad bör jag göra med det för att få ett "normalt" äppelträd?

Har läst flera inlägg där bland annat Cilla har svarat på och har uppfattat följande som jag gärna skulle vlija få bekräftat:
- Man kan med fördel beskära under perioden juli-september då trädet har stor läkkraft (efter att trädet brurit frukt?? Jag har tre kart på trädet. Bör jag ta bort dom?)
- Grenarna kommer bli kvar "för evigt" på den höjd där de nu är.
- Således tar man bort de grenar som är under den höjd där man vill att kronan ska börja. Dock inte allt för många (eftersom då trädet... XXX???). Hur mycke bladverk bör lämnas kvar i förhållande till det som tas bort?

Något annat att tänka på?

Hur mycket bör man vattna?

/Niklas
KURT
Det är lättare att svara om du kunde lägga in ett foto på trädet. Var det bara en grundstam som din svägerska ympade in aroma på? Om det bara är 1 m högt nu efter 3 år så måste det ha varit litet från början, inget konstigt i sig. Se till att det får bra växt betingelser, ingen konkurrens från gräs (håll öppen mark runt trädet) och vattna när det är torrt (låt t ex vattenspridaren stå på några timmar 2-3 dagar/vecka).

Förmodligen bör du vänta med beskärning, om inte trädet är mer än 1 m högt ännu.
Bassam
Det är bätre om du kan vänta 1 eller2 år till, men under JAS perioden kan du ta bort döda skadad och korsnad grenar och öppna väggen till luft och solen för att komma inne.
Lycka till , H: Bassam
nikced
Bild ska nog kunna ordnas.

Ja trädet var litet när jag fick det kanske 40cm. Tyvärr har jag redan beskurit det en gång vilket givetvis fick till följd att det grenade ut sig ännu mer.

Ja, Aroma (om det nu var det) är inympat på en grundstam. Det finns inget grenverk nedanför ympstället.

/Niklas
Cilla
Om du med 3 år menar att trädet vuxit tre år på platsen kan det vara läge att beskära. Men om du menar att det är tre år totalt och bara haft en halv växtsäsong på platsen är det bättre att låta det stå ett tag till.

Unga träd vill man stimulera till tillväxt så att de snabbt blir söttre. Därför beskär man dem på vårvintern. Aroma är dessutom inte en kräftkänslig sort (som sprids mer av vårvinterbeskärning) så om du vill stimulera ditt träd att växa så är det bättre att vänta till nästa vårvinter.

Att beskära är bara en sak man gör för sina träd. I sommar kommer ditt unga träd behöva annat av dig, såsom t ex
- att du håller gräs borta över rotområdet, dvs under hela kronan och liten bit utanför
- att du stödvattnar 20-30 liter i veckan (i normal jord och med normala regn)
- att du tar bort stöd när tr'ädet står stabilt m ed rötterna
- att du ser till att hålla gnag- och rådjursskydd hela

Om ditt träd har normalgod tillväxt, kring 50 cm, kan du låta det utveckla frukterna. Om det växer mindre får du välja mellan att till nästa år få ett större träd, eller detta år få några frukter och därmed lite mindre tillväxt. Med en normal tillväxt klarar trädet att ge energi till båda.
nikced
Svårt det där med tid när man inte har något att relatera till, men jag tror det stått tre år på platsen. När jag fick det så stod det i kruka några månader så det kan vara så att det bara stått 2-2,5 år på platsen. Jag fick det bara några månader efter att det hade ympats.

Runt rötterna finns inget gräs men jorden är täckt av grus. Antar att detta inte är något problem utan att det är gräsets "näringsutsugande" man vill komma ifrån med gräsfritt under trädet.

Eftersom jag klippte det tidigt i vår så växer det rejält nu, så 50 cm blir det minst i år. Låter därför de tre karten sitta kvar.

Låter som att beskärning får vänta till nästa vår.

Återigen: stämmer det att grenarna blir kvar på den nivå de nu sitter?

/Niklas
Cilla
Med den tillväxten mår trädet säkert bra. grus som läggs på jord är inga problem. Grus som läggs på bärlager är däremot problem, men med ett par växtsäsongen på ålatsen hade du sett det i utebliven tillväxt.

Ja. träd växer på två sätt: Från alla grenspetsar och ut samt ett cylindriskt lager runt om stam och varje stor och liten gren som gör dem tjockare. Tillväxten mäter du från skottspetsarna och in på grenarna. grenarna växer med olika längd - i toppen närapå alltid mest, de lägsta och mest horisontella grenarna minst. Man tittar efter den lilla ring som uppstår på grenarna mellan sensommarens avslutade tillväxt och nästa försommars början. När du säger att ditt träd växer 50 cm kan du se detta.

Det yttersta i grenverken på träd är alltså yngst. Toppknopparna nu bör vara ca en vecka gamla, längre in blir det ett par veckor och någon gång i slutet av maj (i år) började det växa och där ser du ringen som är övergången från förra sensommaren då det slutade växa.

Att träd växer så här - från topparna och ut och med ett förtjockande lager innebär att inget skjuts upp eller ut i trädet när det växer, Alla grenar kommer att sitta på samma höjd, men bli längre och tjockare med fler sidogrenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon