Full version: Min lilla damm
Kajsa
Dammen är bara två veckor, här några bilder, dammen på 400 l, hade tänkt att växterna runt skulle dominera men har en korg med två vattenväxter.

Jag har grävt och gjort allt själv, maken har bara kommit med lite goda råd, det tog 5 tim. att gräva ut hålet, med alla växter, groda, pump och damm blev det ca 5000 kr, inte farligt tycker vi.

Dammen ligger i en svag sluttning

Lilla grodan i brons inköptes på Trädgårdsmässan i Sthlm i våras.
Ezereht
Tjusigt, jag brukar också bläddra i böcker om dammar. Inget som vatten smile.gif Tur vi bor nära sjön i alla fall. Du lär ha fått svettas en del ändå att gräva det där själv!! Duktigt sweatingbullets.gif

Glöm inte visa fler bilder när det växt till sig lite!! bravo.gif
Platinum
Verkligen fint och duktigt jobbat.

Tänker ni plantera ner nån fisk däri också? Eller mest ha dammen som dekoration?
Kajsa
Vad jag läste är dammen för grund för fiskar, då skulle det vara 1 m, denna är bara 50 cm. Jag har akvarium inne så det får räcka. Efter 10 dagar med värmebölja var dammen en enda grön soppa, så jag blev tokig och tömde ut allt, så nu har jag hällt i två sorts kemikalier mot tråd och svävar alger, ingen aning om det ska fungera ? Jag var så upptagen med rabatten runt att jag inte tänkt på hur vattnet kunde bli. Vi vill bara höra lite vatten när vi sitter på uteplatsen, bara för dekoration, platsen räcker tyvärr inte för någon större damm.
Ezereht
Har ni något filter i dammen? Undrar om syretabletter gör någon skillnad g.gif Eller så kanske kemikalierna fixar biffen biggrin.gif
Kajsa
Jag vet inte något om syretabletter, finns det ? Jo det finns ett filter med pumpen, den var geggig den med. Nu har vattnet varit klart flera dagar, det finns hopp med det nya man hällde i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon