Sara.
Någon som vet vad detta är för växt?... eller om det finns någon bra sida där det går att identifiera växter?

[attachment=19794:PICT2834mini.JPG]
Dilara
Någon Rhipsalis kanske?
Eller så kan det vara en Glasörtskaktus, dom e ju så lika
drrp93
Det är nog en Euphorbia tirucalli. Var försiktig med växtsaften - kan ge allergiska reaktioner.
mvh drrp93/denise
Azur
Jag hade också gissat på Rhipsalis-kaktus...

Det går att kolla om det är en Euphorbia: klipp av en bit och se om växtsaften är vit, i så fall är det en Euphorbia.
Sara.
Nu har jag kollat växtsafen och den var inte vit.
Eva-Helene
Glasörtskaktus är det! Förr kallades den för "djävulens fingrar" och "tändsticksblomma". I januari-början av februari får den små gula vaxartade blommor. Min blev drygt 30 år innan en välmenande person lyckades vattna ihjäl den sad.gif
Sara.
Jag har tagit mitt skott av farmor som har hur många som helst sen flera år tillbaka. Men jag har aldrig sett några blommor, varken på den jag har eller på farmors. Tar det långtid innan dem utvecklas om det nu är en sån?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker växten på bilden ser för jämntjock ut för att vara glasörtskaktus. Varje led ser ut som en liten ölflaska (=smal i ena änden och bredare i den andra titta på bildlänken tidigare i denna tråd) ifall det är en glasörtskaktus, växten har ju kallats på engelska för a drunkards dream.

Min glasörtskaktus blommar alltid på den delen som ligger mot fönstret där det är svalast + den sitter ljust = den behöver troigtvis lite svalt + ljust för att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon