CITAT (Limeblossom @ 24-06-2008, 16:29)

Hej, hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.
Barnen har satt paprikafrön på dagis och plantorna har jag fått hem nu. Den ena är stabil och fin, den andra lite krokig. Kan man plantera ner den lite för att få den stabilare? Och ska dom toppas? Kan man ha paprika på friland? Jag vet ju inte vad dom har sått för sort, om det är lång utvecklingstid eller inte. Hmm...Om jag väljer en stor kruka kan jag kanske stoppa ner båda.....
Man brukar rekommenderas att sätta dem en och en, jag har dock flera (3) i mina pga av platsbrist och visst går det men det kanske inte är det bästa för växterna.
Skolar du om dem i större kruka så kan du gott låta jorden gå upp en bit på stammen så länge det är nedanför bladen (har jag lärt mig iaf).
Friland? Om de sått på dagis tror du inte de tagit frön från butiksköpt paprika då? De sägs vara långsammare än vissa andra arter. Jag har sått frön från sådana i butik och har mina inomhus i söderfönster, sådde mina frön i mars.
http://i171.photobucket.com/albums/u281/Me...os/DSCN6180.jpgDet om toppning får nån annan svara på.