Majjijann
16-06-2008, 12:16
Flyttade hit för ett par år sedan. Första våren var det bara ogräs i rabatterna. Jag rensade och fick tag i en pinne. Tittade inte så noga, men jag gissade att det var en poppel eller nåt annat som skulle bort, så jag klippte av lilla pinnen. (Vi har en stor poppel som odlar sina småbarn över hela tomten, smått enerverande.)
Senare upptäcker jag att der faktiskt är små knölar och något som växer där jag klippte bort pinnen. Det visar sig att det är en ros. Det här är tredje sommaren jag bor här och rosen har itne blivit mer än en 20-30 cm lång pinne sen jag råkade klippa av den. Förra sommaren såg jag en liten liten skrämd blomma. Men den ser inte mycket ut för världen.
Hur gör jag nu för att få min ros att växa och bli en buske? Jag vill ju ha en blommande rabatt, inte bara en liten trött pinne. Jag tror det är någon liten sort en sån med miniblad och miniblommor. Jag är ingen rosexpert men kanske jag kan få den att överleva iaf.
Hjälp mig alla kunniga människor.
Utan bild är det svår att säger vad det är för ros du har,det kan vara en The Fairy den är låg och har små blommor och blad men jag är inte säker.Men den borde har kommit igen efter nedklippning.
Majjijann
16-06-2008, 16:01
[attachment=19803:DSC00191.JPG][attachment=19804:DSC00192.JPG]
Jag äger ingen riktig kamera så de här bilderna har jag skapat med mobilen...
Säg mig nu hur jag ska få detta lilla att bli en stor fin ros.
Det ser ut att vara en rabattros.........ev röd.Rabattrosor kräver god jord och gödsel.Du kan mullar lite kompost omkring den nu och ger den en näve benmjöl,men då måste du vattnar om det är torrt.Sedan skulle jag avvaktar och ser vilken ros det är,innan du gör något mer.Den har ja en knopp,låt den blommar och njut.
Christina i Taxinge~
16-06-2008, 17:29
Instämmer med Renate!
Majjijann
17-06-2008, 10:33
Ok, ska ske
Jag har för mig att den enda lilla blomma jag sett innan var antingen vit eller ljust rosa. Återkommer med bild när underverket slagit ut.
Men hur stor tror ni att den blir? Växer den väldigt långsamt normalt eller för att dne inte trivs? Ska jag göra något mer än att gödsla och vattna för att den ska växa till sig?
ingrids
17-06-2008, 10:59
Undviker rabattrosor själv - mest för att jag inte tror jag fixar dom - men har läst en del. Vad jag förstår är de känsliga för att det växer andra växter/ogräs nära så har den varit nästan kvävd i ogräs kan det ta någon säsong för den att pigga på sig. De sorter jag läst om gillar också gödsel och behöver stödvattning vid torka. Hur stor den kan bli beror på sort, vilket gissningsvis också styr hur fort den växer.
Skulle tro att den blir glad av ditt pyssel och svarar med att växa, frodas och blomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.