Azur
Min sommarstugetomt är delvis igenvuxen hagmark. Jag håller på att försöka få tillbaks hagmarkskänslan genom att röja bort sly och tunna ut bland träd, men på tomten står ett antal stora, gamla, högvuxna, enar som lidit svårt i skuggan av gran och asp.

De har massor av döda grenar, och även på de grenar som ännu lever är det barr bara ute i spetsarna. De ser kort sagt för jäkliga ut.

Vad är bästa sättet att försöka vitalisera de här gamla småträden? Bör jag klippa bort alla döda grenar, eller leder det bara till att snön knäcker enen? Om jag beskär de ännu levande grenarna, kommer det vettig nytillväxt då?
EKLO
Jag har också en massa gamla förvuxna och skuggade enar på min sommarstugetomt i södra bohuslän-. De största höll på att trycka in mig i ett hörn, dem tog jag bort till slut. De döda grenarna på de buskar jag sparade och gallrade fram sågade och bröt jag bort (men jag har ju inte mkt snö, så där vet jag inte hur man ska tänka). Att hoppas på nytillväxt på kala grenar har jag givit upp, har aldrig funkat för mig. Men att ge ljus och plats till nya grönskande grenar vid basen funkar.
Och: De halvkala enarnas bark och struktur har blivit väldigt vackra med åren tycker jag, fast det bara är grönt i topparna - med lite utgallring kan man få en vacker och synlig stam/grenstruktur, men det där är ju en smaksak.
Azur
CITAT (EKLO @ 18-06-2008, 00:23) *
De döda grenarna på de buskar jag sparade och gallrade fram sågade och bröt jag bort (men jag har ju inte mkt snö, så där vet jag inte hur man ska tänka). Att hoppas på nytillväxt på kala grenar har jag givit upp, har aldrig funkat för mig. Men att ge ljus och plats till nya grönskande grenar vid basen funkar.

Ja, det är så jag kommer att göra. Går det så går det, annars... De kan inte se ut så här i alla fall.
CITAT
Och: De halvkala enarnas bark och struktur har blivit väldigt vackra med åren tycker jag, fast det bara är grönt i topparna - med lite utgallring kan man få en vacker och synlig stam/grenstruktur, men det där är ju en smaksak.

Har "rensat" några enar, och jag håller med - stammarna och grenarna är snygga. Efter ansning ser de lite ut som gamla cypresser.
Cilla
En är som gran - smarta. Där det finns ljus finns barr. Där det inet finns ljus släpps energin till barren och de faller. Vill man ha dem tätare och minska riskerna att en och annan gren "faller ut" beskär man dem med vass, böjd kniv i juni-juli i toppskotten. Brukar inte fungera på äldre, friväxande exemplar som blivit ojämna.

Man kan stamma upp för att ändra utseendet och man kan ta bort döda grenar, men det växer inte nytt annat än i de yttre delarna.

Gamla enar kan se risiga ut men de är också personligheter, med en och annan mörk historia som t ex att andra träd skuggat dem. Har man enemark kan man plantera unga enar där som får kappas och så småningom ersätta de gamla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon