Köpte ett antal rosor förra hösten när Odla hade rea bla en Alchymist.Den är väldigt låg och har massor med knoppar, men de är knallröda.Jag befara att det inte är Alchymist,jag avvaktar tills den första blomman har slagit ut.
[attachment=19797:2008_06_...__Large_.JPG] [attachment=19798:2008_06_16_0106.JPG]
Christina i Taxinge~
16-06-2008, 17:33
Nä, det kan väl aldrig vara Alchymist!
Minns du om det var nån röd klättrare med på rean....?
Förresten, det kanske inte ens är en klätterros??
Tokigt när det blir sådär! Måste du gräva upp & flytta den nu?
Den får vara kvar där över sommaren men sedan flytta jag den någon annanstans.Den passa inte ihop med Celeste,jag vill ha en Alchymist där.Å vad arg jag blev när jag såg den röda knoppen.Kom inte ihåg vilka rosor Odla hade i höstsas på rea.När blommorna har slagit ut reklamera jag den tror jag även om det var en rearos.
Och du gillar väl inte rabattrosor, det är väl någon vanlig sort tex Nina Weibull, H.C Anderson, Ingrid bergman, Lichterloh mm
Nej,rabattrosor är jag inte så glad i.jag kollade lite på Odlas rosrea från våren och där fanns bla Champlain kan det vara den jag fick?jag tror inte det är Nina Weibull,den har jag från den tiden vi hade en massa rabattrosor.Ingrid Bergman fanns också med i sortimentet.Nja jag avvaktar tills den blommar mer.
Den ser ganska lik ut min Lichterloh, fast jag är inte bra på rosor. Som jag älskar den, den vackraste rosen hos mig i zon sju. Men kanske så fel hos dig.
/Åsa
AnnammA
18-06-2008, 08:09
Jag förmodar att det är den här rosen du är ute efter, Renate...
Alch2.JPG
Alch.JPG Min köptes som krukodlad och planterades 2005, och har på dessa år vuxit till sig och blivit en rejäl klättrare...Som synes, den tittar ut över planket...
Ja AnnA,den rosen hade jag beställd,den skulle klättra i rosbågen mittemot Celeste men det blev pannkaka.jag ska försöker att får tag i en krukodlad.Köpte en krukodlad Ghislaine de Feligonde i våras och den blommar redan.
AnnammA
23-06-2008, 08:13
...och det här kan väl ändå inte vara en "Baron Girod d'lain"?
okä2.JPG
Okä.JPG Jag saknar de vita kanterna på blombladen...Annars mycket vacker och doftande.Ngn som har förslag på vad det kan vara för ros?
(Jo, jag har reklamerat den, och skall få den rosen jag vill ha.)
Jag har inget svar på din fråga AnnA,men den är vacker,och så doftar den skriver du,det gör tyvärr inte min som för modligen är en Golden Eye.Jag har mailat till Göran och får köper något annat istället.Men man är ja besviken när man får någon helt annan ros man beställt.Nu blommar elendet helt utan doft.
[attachment=20119:2008_06_20_0184.JPG]
Ezereht
23-06-2008, 13:14
Den med sammetsbladen var fina. Jag får alltid lite nostalgi när jag sersådana rosor för jag hade det i min brudbukett tillsammans med prärieklocka och några "bär".
Vad finns det för härdiga rosor som har sådana sammetsaktiga blad? Är de alla doftlösa?
Christina i Taxinge~
23-06-2008, 13:45
CITAT (Ezereht @ 23-06-2008, 14:14)

Den med sammetsbladen var fina. Jag får alltid lite nostalgi när jag sersådana rosor för jag hade det i min brudbukett tillsammans med prärieklocka och några "bär".
Vad finns det för härdiga rosor som har sådana sammetsaktiga blad? Är de alla doftlösa?
'Tuscany Superb' är en riktig sammetsros med härlig doft som går till zon 5......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.